שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • הכותל והר הבית

כניסה להר הבית

undefined

הרב עזריה אריאל

ג מרחשון תשע"ז
שאלה
שלו’ וברכה, מתשובת הרב ומעוד הרבה תשובות אחרות באתר, משמע שמותר להיכנס היום להר הבית. האם זה נכון? הרי לפי מה ששמעתי, טמא מת אסור להיכנס לשם, והרי כולנו בחזקת טמאי מת, ואין לנו אפר פרה אדומה?! (וטבילה במקוה רק מועלת לקרי וזב...) אשמח לקבל תשובה.
תשובה
לשואל, שלום וברכה! דבריך הם טעות נפוצה. ההלכה הפסוקה במשנה (כלים פ"א מ"ח) ובגמרא (פסחים סז ע"א) שטמא מת מותר להיכנס להר הבית, וכפי שכתב הרמב"ם (הלכות ביאת המקדש פרק ג הלכה ד): "טְמֵא מֵת, אֲפִלּוּ הַמֵּת עַצְמוֹ - מֻתָּר לְהִכָּנֵס לְהַר הַבַּיִת, שֶׁנֶּאֱמַר: "וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת עַצְמוֹת יוֹסֵף עִמּוֹ" (שמות יג,יט) - עִמּוֹ בְּמַחֲנֵה לְוִיָּה". האיסור על טמא מת הוא במקדש, כלומר, בחלק הפנימי של הר הבית, ההיכל וסביבתו הקרובה: העזרה (מדאורייתא) והחיל (מדרבנן). מדובר על שטח שהוא כעשירית משטח הר הבית המקורי, ופחות מכך משטח הר הבית כיום. המחלוקת ההלכתית על הכניסה להר הבית כיום היא, בעיקרה, בשאלה האם יש בידינו מידע מספיק ברור היכן היה המקדש והיכן המקום שמחוץ לעזרה והחיל. במרכז הר הבית כיום יש גבעה (שמקובל לקרוא לה "הרמה"). קיימת מסורת על כך שהמקדש היה על הרמה הזו, ולדעת המתירים להיכנס להר מסורת זו מבוססת מבחינה היסטורית וטופוגרפית (על פי השוואה למסכת מידות), ולכן מותר להיכנס להר בסיבוב היקפי שבו איננו נכנסים אל המקדש וסביבתו. כך קבע הרדב"ז בתשובה מפורסמת (ח"ב סי' תרצא), שהמקדש היה על הרמה ולכן מותר לטמא מת להיכנס להר הבית ובלבד שיתרחק ממקום המקדש. אגב, לא מדויק מה שכתבת שטבילה במקווה מועילה לזב. זב טעון טבילה ב"מים חיים", כלומר, מעיין ולא מקווה. בכל אופן, בדרך כלל אדם אינו צריך לחשוש שמא היה זב.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il