שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • מעשר כספים - כללי

מעשר כספים

undefined

הרב פרופ' נריה גוטל

ז מרחשון תשע"ז
שאלה
שלום רב, אני שכירה ובמשך שנים רבות נהגתי להפריש מעשר כספים מידי חודש. בשנתיים האחרונות עבדתי לסירוגין בגלל שהייתי בשמירת היריון ובחופשת לידה ולא הפרשתי מעשר כספים, אולם נתתי צדקה מידי חודש (בהוראת קבע) בסכום הקטן מחיוב מעשר. לאחרונה ישבתי וחישבתי את ההכנסות שהיו לי בשנתיים החולפות (כולל תשלומים מביטוח לאומי), ונוכחתי שאם ארצה לשלם את המעשר אחורנית עבור התקופה שלא שילמתי, מדובר בסכום מאוד גבוה שקשה לי עכשיו להחזירו. אנחנו זוג המטופל בילדים ב"ה עם הוצאות מרובות. מה עלי לעשות במקרה כזה? האם עלי להחזיר את הסכום כולו? או שאוכל לשלם חלק ממנו? כמובן שאני מקווה מעתה ואילך לשלם מעשר כספים כל חודש כדי לא להגיע שוב למצב כזה. אודה מאוד לקבלת תשובה.
תשובה
ב"ה א. יש לזכור שקיימת מחלוקת בדבר תוקפו של 'מעשר כספים', אם הוא דאורייתא, דרבנן, או מנהג טוב וראוי. לא מעט מן הפוסקים הכריעו כדעה האחרונה: מנהג טוב (ראו ציץ אליעזר). מכאן שהביטוי בשאלה - "חיוב מעשר" - אינו מדוייק, על כל המשתמע. ב. עם זאת, הנהגה טובה שנעשית שוב ושוב ושוב, ולא מוכרז לגביה שהיא אינה "בלי נדר", עלולה ליצור מחוייבות כ"נדר", אלא אם כן הדבר נבע מאי-ידיעה - כנדון דידן שמשתמע כי השואלת סברה שמדובר בחובה גמורה. ג. ראוי ללמוד כדבעי מה ניתן להכליל ב'מעשר כספים' - בהחלט יתכן שחלק מה"הוצאות המרובות" יכולות, להלכה, להיכלל בכך. דבר זה משנה לגמרי את התמונה, למפרע, ולהבא. ד. האם ההכנסות וההוצאות, כמו גם מעשר הכספים והצדקה, הינם פרטניים לשואלת, או משפחתיים, עם הבעל ? הדבר עשוי להשפיע על על החישוב. חסרים אם כן נתונים כדי להשיב החלטית (וניתן להשלימם), אך מן המעט נראה שאין לפרוע למפרע. ברכה והצלחה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il