שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • דתיים לאומיים וחרדים

התלבטות בבחירת השקפה/אופן חיים

undefined

הרב יצחק גרינבלט

י מרחשון תשע"ז
שאלה
שלו’ כבוד הרב, כמו שסיפרתי בהרבה משאלותי, אני עולה חדש (הגעתי בערך לפני חודשיים וחצי). בברזיל התרבות היו מאוד שונים, וחיים היהודיים בכלל. אולי מפני כמותה הקטנה, הקהילה הדתית היתה מאוד מגוונת ויחד עם זה מאוחדת. הביטויים "חרדים" ו"ציונים" היו מופיעים בצורה מאוד שונה מפה. אם אני בא להשוות את ההכי חרדים לאיזה סגנון קיים, הייתי אומר שהם פחות או יותר דומים לחרדים המודרניים של ארצות הברית, לחזקים שבהם. יש גם משפחות ממש חרדיות, אבל כולם קשורים. הבתי ספר חרדים מלאים מילדים ממשפחות מגוונות, חרדיות, ציוניות וחסידיות. ככה גם בבתי כנסיות וישיבות קטנות/תיכוניות. אבל פה בארץ, ארץ חמדה, הדברים שונים לחלוטין. ארץ ישראל נקנית רק בייסורים. לדאבונינו, האנשים מהשקפות שונות הם מאוד נפרדים. כה נפרדים, שמגיע רגע, בפרט בנושא חינוך הילדים, שצריך לענות לשאלה ממש מפחידה: "תבחר! זה או זה?". בכל ציבור קיימות נקודות מיוחדות, טובות ולא טובות. באופן כללי, ב"חרדים" יש יותר מדי סגירות (לעומת החרדים בברזיל או באופן כללי בארצות הברית [מלבד מונסי, לייקווד וכמה קהילות אולטרה אורתודוקסיות]), בם השקפתית וגם מעשית, בבתי ספר, ישיבות, בתי כנסת וכו’. אמנם החינוך הוא בדרך כלל יותר טוב, מקפידים הרבה על ההלכה וישנם אחוזים יותר קטנים של יציאה מן הדרך. לעומתם, ב"ציונים הדתיים" יש יותר מדי פתיחות, מה שגורם לחינוך ברמה דתית/תורנית נמוכה, פחות הקפדה על ההלכה (צניעות בעיקר, וגם כשרות ודברים אחרים), (מספר קטן יותר של גדולי תורה, על אף שזה לא בהכרח אומר שהציבור פחות תורני), ואחוזים מאוד גבוהים של יוצאים מן הדרך. אין ספק שיש הרבה נקודות, רובן, שלא הזכרתי, אלא כפי שכתבתי זה באופן כללי, בנקודות ההכי בולטות ומסוכנות. כל זה מביא אותנו (אני וההורים שלי) להתלבטות מאוד גדולה על מה לבחור. האחים שלי בינתיים בבתי ספר דתיים לאומיים בעיקר מפני שנותנים יותר עזרה בשפה ובקליטה לעולים חדשים, אבל כבר הרגשנו את הבעיות אצלם, בעיקר הצניעות. אין ספק שזה בעיה ממש רצינית, דבר ההולך נגד ההלכה (כפי שענה לי הרה"ג יעקב אריאל), והיא ממש נפוצה. גם הירידה ברמה הדתית של הנוער (בישיבות, תנועות וכו’) בשנים האחרונות מאוד מפחידה אותנו... אבל מאידך אנחנו לא כל כך סגורים כמו החרדים, ואין לנו בדיוק ההשקפה שלהם (היא יותר תורנית, במובן של השלשלת, מאוד מבוססת על תנועת המוסר, רש"ר הירש, קצת על הרב סולובייצ’יק. בקיצור, היא בערך ההשקפה של החרדים בארצות הברית, כגון ההתייחסות לעבודה ולהשכלה, פתיחות ברמה מחושבת לטכנולוגיה [מחשב, אינטרנט מסוננת...], אבל בלי שום מגרעת בהלכה ובתורה ח"ו, לא כמו הרבה מודרניים שם.) בקיצור, מה לבחור? אם היה אפשר, היינו בוחרים את שניהם, הנקודות הטובות שבכל צד (אני ואאמו"ר אוהבים השיעורים והקהילה של הרב זייני [אור וישועה, חיפה], ושם זה הרבה יותר נוח לנו בדרך כלל, על אף שקבלת שבת וימים נוראים אנחנו אוהבים יותר אצל החרדים, שגם אנחנו ליטאים. אאמו"ר לא נץאוהב ללבוש תחפושת, זה אומר להתנהג באופן חיצוני כפי שדורשים ממך, ושיקפידו על כל תנועה שלו...). אמנם, לבחור בחרדים דרושים הרבה מאמצים, להתפלל אצלם, לרשום כל הילדים בבתי הספר שלהם וכו’, שאל"כ הם לא מקבלים אותך, אז לפחות בהתחלה (שנה או יותר) צריך לעזוב את הציונים הדתיים כדי להתקבל לבתי ספר שלהם... אז מה לעשות? דע נא כת"ר שלענות לזה יש אחריות ממש גדולה, אז בבקשה רק תענו אחרי שיקול דעת אמיתי ובאופן רציני, בלי אינטרס והטיה צדדית לאיזה צד שיהיה. תענו גם בבקשה בהתאם למצב המעשי, ולא רק כאידיאל, שאם לא כן אין שום שווי לתשובה. (אז גם מי שאחראי על מסירת השאלה לרב, בבקשה תפנו אותה לרב בלי נטיות, שיענה באופן רציני ותורני.) תודה רבה!
תשובה
בס"ד שלום לך. שמחתי מאוד לקבל את מכתבך, לשמוע שזכית לעלות לארץ ולחיות בה. זו זכות עצומה לחיות בארץ ישראל, ארץ שעליה נאמר ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה. דברים רבים נאמרו על מעלתה הגדולה של ארץ ישראל ובכל יום ויום חשוב להודות לה' על הזכות הגדולה הזו שזכית בה. זכיתם להתחבר לרב גדול וצדיק שמלווה אתכם וזה נפלא. יחד עם זה הגיוני מאוד שבמשך השינוי נפגשים בשינויים לא מעטים ממה שהיה קודם לכן, בחיים שלכם כשהייתם בחו"ל, ואין אפשרות לברוח מהמציאות הזו. כן, בארץ ישראל הדברים שונים, לטוב ולמוטב. יחד עם זה חשוב לדעת את הזכות הגדולה לעלות לארץ, להיות במקום אחר, במצב אחר לגמרי. אנשים רבים מספרים שבחו"ל הם חשו את האחדות הזו, שבארץ ישראל חסרה, אך חשוב לבחון היטב ממה נובעים הדברים. בארץ ישראל אנו זוכים להיות חלק מתהליך של גאולה, תהליך של התקדמות גדולה כל הזמן. חלק מההתקדמות זה גם לעבור בירורים, לברר את התהליך, להתברר בתוכנו ולהגיע להיות חלק מהמרקם השלם של עם ישראל. בארץ ישראל נקודת האמת מאוד מרכזית, שכן רק על ידי האמת אפשר לבנות משהו רציני, משהו יציב. לכן, אף שעם האמת הזו של הבירור המדוקדק יש גם כאב של ריחוק, חשוב לדעת שהריחוק הזה הוא שמוביל לחיבור עמוק יותר, לבניה טובה ועמוקה יותר. לכן, אל תיבהל, זכית להתקדם עם כל המשמעויות לכך. מכיר אני את הציבורים השונים בעם ישראל, אך יודע אני שבמקום שזכית להגיע אליו הוא מקום מאוד טוב, מקום שבו תוכלו להתקדם, לצעוד קדימה. פעמים שנכנסות בלב מחשבות שונות, שאולי במקום אחר יהיה יותר טוב, לאן אני שייך יותר ועוד, אך חשוב לדעת שפעמים אלו מחשבות מחלישות, מחשבות שלא יקדמו את האדם. ואז במקום להתקדם האדם עובר תהליכים שלמים של חיפושים שלא מובילים אותו לדבר. לכן לדעתי המשך בדרך שלך, המשך עם הרב זיני, ודע שיש לך זכות עצומה בקשר איתו. כמו כן, אם תרצה אשמח לעזור לך למצוא עוד קשרים, עוד מסגרות שבהן תוכלו להתקדם. בברכה הרב יצחק גרינבלט.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il