שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • טהרת המשפחה

שיטת המודעות לפוריות

undefined

הרב בניהו שרגא

כ"א טבת תשע"ח
שאלה
שלום רב מדוע היום ששיטת המודעות לפוריות מפורסמת וכל אישה יכולה ללמוד אותה, ולדעתי בדיוק מתי זהו דם ווסתי ומתי דם זבה עדיין צריך להקפיד על דין 7 נקיים לאחר הווסת? הרי אנחנו כבר לא אותן נשים בשדות, אנחנו מוקפות במרכזי הלכה ואנחנו כבר לא בגלות היכן השההחמרה החלה - חזרנו לארץ ישראל. אני שואלת בתור אישה נשואה שמרגישה שחומרת שבעת הנקיים מתעלם מהתחושות של הגוף שלי. דווקא בסוף הוסת, תחילת 7 נקיים בכל חודש מגיע הפיק של הרצון להיות יחד, הדבר הזה לא רק אצלי, אצל נשים רבות ההפרשה ההרמונלית היא כזו, איך יתכן שההלכה מתעלמת מכך? תודה על זמנך!
תשובה
שלום וברכה היום ישנן הרבה נשים חכמות, יודעות ספר שהדעת והתבונה משולבות בהן. כמו''כ זכינו והיום יש ,כפי שציינת, הרבה מרכזי הלכה וגישה אליהם הן פנים בפנים והן באמצעות האנטרנט. זה נותן תחושה של ידיעה ושליטה אבל צריך לדעת: א. אנו היום לא בקיאים להבדיל בין דם טמא לדם טהור, דבר שיכול לגרום לטעויות מדאוריתא. [ריף שבועות ג:-ד. וכן רא''ש נדה י,ו]. ב. גם אם ישנן נשים בקיאות, ישנן הרבה שלא. להתיר דבר כזה לקהל הרחב, ידעו חז''ל ברוחם הגדולה, שהרבה תטענה בדרך באיסורי תורה. הדבר דומה למשחק בנשק ע''י חייל אחראי. גם אם המפקד מכירו ככזה ושהוא נוקט אמצעי זהירות ובדיקה שאין שום כדור בקנה, עדיין יאסור עליו זאת למניעת מצב עגום ע''י שאר החיילים שאינם כמוהו. ג. למרות כל מאגרי המידע ומרכזי ההלכה, מגיעות לא מעט שאלות של בורות איומה בנושאים שונים ובפרט בהלכות נידה. לפעמים הן מגיעות גם ממשפחות טובות היודעות ספר. אולי זה קורה מהאוירה של השגת דברים במהירות ובשטחיות ללא מאמץ. שורה תחתונה, ישנה בורות הגוררת תקלות לא מעטות למרות כל מרכזי ההלכה הללו. ד. אולי דווקא בגלל ריבוי וקלות השגת המידע, כל אחד ואחת יכול/ה לפרסם מאמר או ספר ככל העולה על רוחו/ה הבנתו/ה, דבר הטומן בחובו פעמים רבות חוסר דיוק ובלבול. ה. מצאתי את עצמי במשך חיי לא מעט פעמים חושב מדוע חז''ל גזרו גזרה פלונית, מדוע התורה החמירה בנקודה אלמונית. כשהתבגרתי מעט ובייחוד כשהתחלתי לשמוע שאלות שונות ונפילות שונות של אנשים, הרגשתי מעט מזעיר כמה עמוקה וחכמה היא התורה ,כמה ענקי רוח הם חכמנו ז''ל שידעו הן את חומרת העניין לאשורו והן את הסכנה הטמונה במציאות באופן שצריך להורות לרבים את הדרך הנכונה. ו. אנו כיהודים מאמינים מוכתבים לא לרצונותינו ובטח לא לרוח הנושבת בעולם. חלק מרכזי באמונה זה להיות נאמן כפשוטו לאבינו שבשמיים. הוא בחכמתו ציווה עלינו להישמע לחז''ל 'ככל אשר יורוך'.אף אם נראה לך שהם אומרים על ימין שהוא שמאל, חובה עלינו להשאר נאמנים לדבריהם. לכן, גם בדברים שנראים לנו כלא נכונים, זאת התורה לא תהיה מוחלפת. זה עיקר גדול מאוד באמונת ישראל. לצערנו היום יש בלבול, ואדם בעל חזות של ירא שמים או אשה בעלת חזות של מקפידה יכולים לעשות או לומר דברים נוגדי הלכה ללא הרגשת שום סתירה פנימית. יחד עם מאגרי מידע ,יש בלבול ענק ואי הרגשת סתירה בבלבול זה. יו''ט ומבורך לכלל ישראל. שנזכה לרוב שפע קדושה וטהרה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il