שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • המקדש והקרבנות

קרבן פסח וחגיגה בטומאה

undefined

הרב עזריה אריאל

ז אדר תשע"ח
שאלה
שלום לרבנים, עיינתי במאמר שכתב הרב שמואל אליהו לגבי הקרבת קרבן הפסח בימינו ומצאתי בסופו ריכוז הלכות. (קישור למאמר: https://www.yeshiva.org.il/midrash/15755) לפי הלכה כ, "הפסח נאכל על השובע, לכן יש לאכול מנה ראשונה משביעה. לשם כך הקריבו קרבן חגיגת י"ד בערב הפסח. על אכילת קרבן הפסח יש לברך "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו על אכילת הפסח". " מהמאמר עולה כי קרבן הפסח נקרב גם בטומאה, אך מוזכר כי עולות זה יותר בעייתי ואין להקריבן עד שיהיה בידינו אפר פרה אדומה. השאלה היא לגבי קרבן החגיגה - שאין דינו מוזכר במאמר, ואם צריך להקריבו לפני קרבן הפסח אבל יש בעיה להקריבו שלא בטהרה, כמו בעולות - האם קרבן החגיגה מעכב, או שאפשר לאכול מנה ראשונה כבכל סעודה ללא קרבן?
תשובה
לשואל, שלום וברכה! קרבן החגיגה הבאה עם הפסח אינו מוקרב כאשר הפסח בא בטומאה. כך שנינו (פסחים פ"ו מ"ג): "אימתי מביא חגיגה עמו? בזמן שהוא בא בחול, בטהרה ובמועט. ובזמן שהוא בא בשבת, [או] במרובה [או] ובטומאה - אין מביאין עמו חגיגה". גם כאשר ניתן להביא את החגיגה, זוהי רשות ולא חובה (רמב"ם הל' קרבן פסח פ"י הל' יב-יג). הדין שהפסח ייאכל על השובע אינו מעכב, ואפשר גם לאכול מנה ראשונה שאיננה קרבן. ואפילו חגיגת חמשה עשר, שהיא חובה, איננה דוחה את הטומאה, מפני שאין לה תאריך מסוים קבוע וניתן להביאה בכל אחד משבעת ימי הרגל (יומא נ ע"א).
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il