שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • ספר בראשית

לקיחת הברכות

undefined

הרב רפאל וסרטיל

ד ניסן תשע"ח
שאלה
שלום לכבוד הרב! בעבר קיבלתי מהרב תשובה מפורטת שענתה על כל תהיותי, ובהזדמנות זו אודה לו מאוד. יהי רצון שתמיד ייתן ה’ בפי כבודו תשובות נאות לשאלות. בתקופה האחרונה עסקתי בפרשת לקיחת הברכות שבסוף פרשת תולדות. תשובות רבות ניתנו לשאלה, מדוע היה חייב יעקב לרמות, ואין בכך כל בעיה מוסרית. למשל, שנאמר בנבואה "ורב יעבוד צעיר", ושהוא קנה את הבכורה, ועוד, כפי שכתב גם הרב עצמו בתשובה באתר. א. אם כך, מדוע הלך יעקב לביצוע מצוות אמו "אנוס וכפוף ובוכה"? (ב"ר סה) ב. ויותר מכך, לפי המדרש (תנחומא ויצא), לכאורה נענש על כך במרמת החלפת נשותיו: "...אמר לה: בת הרמאי, למה רימית אותי?אמרה לו: ואתה למה רימית אביך? כשאמר לך: ’האתה זה בני עשו?’ אמרת לו ’אנכי עשו בכורך’ ואתה אומר ’למה רימיתני?!’ ואביך לא אמר עליך: ’בא אחיך במרמה’?". מדוע שמו חכמים את הדברים בפי לאה? האם זהו עונש? איך נכון להסביר את המתואר במדרש? ג. מדוע נענשו בנ"י על פי המדרש, בחרבן הבית (כמדומני) מפני דמעות עשו? ד. האם נכון לאמר שיעקב התנצל בפני עשו וביקש את מחילתו (בפרשת וישלח)?
תשובה
לשואל שלום, א. כך דרכם של צדיקים, שגם כשמותר להם לשנות מן האמת מצד הדין, אינם עושים זאת בשמחה אלא כאנוסים. ב. קשה לומר, שכוונת לאה היתה, שמכיוון שיעקב שיקר גם לה מותר לשקר. בודאי אין לכך כל הצדקה. נראה שכוונת המדרש לומר, שמכיוון שהיו אנשים אומרים 'הגדולה לגדול והקטנה לקטן', אמרה לאה ליעקב: מכיוון שלקחת מעשיו את הבכורה ואת ברכותיה, אתה נחשב הגדול, ואני צריכה להנשא לך. ואם בכל זאת נאמר שיש כאן מעין עונש, ניתן לומר שהעונש לא היה על עצם השקר (שכאמור היה בהיתר), אלא על העובדה שסילוק קליפת עשיו היתה צריכה להיעשות על ידי שקר ולא מתוך אמת גלויה וברורה. ג. חז"ל אומרים ששני בתי המקדש חרבו בגלל שתי דמעות שהוריד עשיו מתוך מעט הצער שהיה לו כאשר מכר את בכורתו. זה כוחו של עשיו הרשע, שמעט חלקיקי הטוב שמתגלים אצלו פועלים להמעיט את הקדושה בעולם, ומוטב שיתרחק מישראל. ד. מהיכן אתה למד זאת? בברכה נאמנה
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il