שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • עקרונות בקיום מצוות

שכר על הימנעות מעבירה

undefined

הרב חגי לרר

כ"ג אייר תשע"ח
שאלה
תודה על המענה! 1.מה המקור לחילוק שמקבלים שכר דווקא כאשר יש תאווה למצוות ’לא תעשה’ אולי כל הימנעות מ’לא תעשה’ נחשב כשכר גם ללא תאווה? 2.למה רבינו יונה מגדיר שמי שהגיע אליו תאוה ומתגבר עליה מקבל רש שכר ממצוות "את ה’ אלוקיך תירא", הרי לכאורה אמרנו שהימנעות ממצות ’לא תעשה’(שבאה מתאווה) הוי מצוה וממילא אדם שנמנע, קיים מצוות לא תעשה (מלבד מצוות עשה את ה’ אלוקיך תירא), הלא כן? תודה רבה!
תשובה
הרבה מהלאווין שיש בתורה רובנו לא עוברים עליהם בכל רגע נתון בחיינו אם בכלל. רוב האנשים לא רוצחים, לא אונסים, לא עובדים ע"ז על כל הלאווין הרבים שיש בה, לא מקיפים פאת הראש, וכו' וכו'. הרי שאם כדבריך כל רגע ורגע אנו אמורים לקבל שכר על כל עבירה שלא עשינו ודבר זה לא מתקבל ולא מסתבר. ולכן מלמד אותנו רבינו יונה שהמדד הוא התאווה והרצון לעשות עכשיו עבירה ולפרוש ממנה, להתגבר ואז יש כאן מעשה חיובי. וממילא כך יכול אדם לקבל שכר. איזה שכר מקבל? על מצוות עשה שאדם עושה הוא מקבל שכר על מצווה זו. אך לא תעשה לא שייך לומר שיקבל שכר על לא תרצח . השכר מגיע ממקום חיובי. ולכן ישנה מצווה כללית שאדם צריך לירא את ה'. וזה היה בסופו של דבר המניע שלו לא לעשות את העבירה וממילא על זה יקבל שכר אם פרש ולא עבר על ה-לא תעשה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il