שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • תחפושות

תחפושות בפורים

undefined

הרב משה ליב הכהן הלברשטט

י"ג מרחשון תשע"ט
שאלה
האם מסכות/תחפושות בפורים הם דבר חדש מהזמן האחרון? אישית, אני רואה במסיכות ובתחפושות שמבוגרים לובשים כדבר מוזר ואינני מרגיש בשום צורה שהם דבר קדוש. ילדים מחופשים למרדכי, אסתר, אברהם ... זה נעים. אבל מסיכות הפנים ותחפושות מוזרות מפחיתות את השמחה והקדושה לדעתי. מה היא ההיסטוריה של תחפושות/מסכות בפורים ומהו המקור ההלכתי לכך? האם אני צודק כי מסיכות/תחפושות כאלו למבוגרים הם לא באמת הולמים?
תשובה
מסכות ותחפושות בפורים אינם דבר חדש מהזמן האחרון אלא מנהג קדום ביותר, אולם ראוי לציין שלא מדובר במנהג הלכתי מחייב אלא בדבר שנהגו בו רבים, כאשר מצד אחד מוצאים אנו שהדבר עורר פולמוס גדול בהקשר לאיסור "לא יהיה כלי גבר על אשה ולא ילבש גבר שמלת אשה" (דברים כב, ה), ומצד שני נאמרו בו טעמים ואסמכתאות רבים במרוצת הדורות. המקורות הקדומים ביותר שמצאתי למנהג התחפושות באירועים שונים הוא מתקופת הראשונים במאה ה-12, בספר יראים לרבי אליעזר ממיץ אחד מבעלי התוספות ותלמידו של רבינו תם, וכן בתשובה מהרמב"ם המופיעה בספר מעשה רוקח לרבי מסעוד חי רוקח. המקור הקדום ביותר שמצאתי שמתייחס מפורשות לתחפושות בפורים, הוא מסוף תקופת הראשונים, בספר המוסרי אבן בוחן לרבי קלונימוס ב"ר קלונימוס מהמאה ה-13. בספר המנהגים דק"ק וורמיישא לרבי יוזפא שמש מהמאה ה-17 ישנו תאור מפורט של מנהג התחפושות בקהילתם. כפי שניתן להתרשם מן התאורים במקורות השונים, גם מבוגרים וגם צעירים נהגו להתחפש. סגנון התחפושות נע מבגדי אשה לאיש ועד בגדי ערלים ותחפושות ומסכות שונות ומשונות. בספר התודעה ליקט הרב אליהו כי-טוב טעמים רבים למנהג שמתחפשים בפורים. במאירי בשל"ה ובחיי אדם מוצאים אנו שהם שוללים בכל תוקף התנהגות שאינה הולמת בפורים ועל כך שאין כל מצוה להשתגע בפורים. ואשר על כן המסקנה העולה מכל הנ"ל היא שלא ניתן לשלול מנהג ישראל קדום כל כך, ועם זאת חשוב מאוד לא לעבור את גבול הטעם הטוב. (המקורות בהרחבה במאמרי "תחפושות בפורים ובאירועים שונים").
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il