שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות כלליות

האם זו לא אכזריות להרוג את כל זרע עמלק?

undefined

הרב אוריאל טויטו

ה שבט תשפ"א
שאלה
שלום וברכה לכבוד הרב. יש שאלה שהרבה זמן מטרידה את מנוחתי, תמיד חשבתי שהנאצים הם העם הכי אכזר בעולם, ואני עדיין חושב כך, פשוט לאחרונה צצה שאלה במוחי. לכאורה גם אנחנו דומים להם [כמובן שאין זה נכון], שהרי הם האמינו שיש "מצווה" להרוג את היהודים [כולל נשים וטף], וגם לנו יש מצווה להרוג את כל העם העמלקי. וכנראה שאם היה לנו את אותו הכוח כמו ארצות הברית ורוסיה ביחד, וכל אויבינו היו מניחים לנו מסביב, והיינו יודעים מי הם העם העמלקי, והציבור הדתי היה שולט במדינה, גם אנחנו היינו צריכים להקים מחנות השמדה. אני מבקש בכל לשון של בקשה, אם אוכל לקבל הסבר בנושא, וגם לדעת האם בימות המשיח נצטרך להקים מחנות השמדה לנאצים? חשוב לי להדגיש אני לא ניאו נאצי, ויש לי שנאה עליהם. תודה רבה, וכל טוב.
תשובה
שלום לך, כמובן שאין שום מצווה בתורה להקים מחנות השמדה, ואסור לפי התורה לפגוע בחפים מפשע, לא משנה מאיזה עם הם, גם בעמלקים אין לפגוע אם הם לא לוחמים נגדנו. מצוות מחיית עמלק פירושה, שלא תהיה לעמלק מדינה (כפי שכתב הנצי"ב, בפירושו העמק דבר, כה, יט: "תמחה את זכר עמלק - היינו מלוכת עמלק"). ורק בשעת מלחמה, כאשר הם מנסים לפגוע בנו, בנשינו ובילדינו, מותר לנו לפגוע בהם ולהשיב להם כגמולם. בנוסף, הרמב"ם (בהל' מלכים) וכן בספר החינוך פסקו להלכה שגם לגבי עמלק קיימת מצוות קריאה לשלום, כלומר שלפני שיוצאים נגדו למלחמה קוראים לו לשלום, ואם הוא מתחייב להפסיק את פעולות האיבה כלפנינו, ולקבל את תנאי התורה לשלום, לא פוגעים בו. וכך מסכם הגאון בעל האבני נזר (שו"ת אבני נזר חלק או"ח סימן תקח): "אבל זרע עמלק שנענשין בעון אבותם. ולכאורה הא כתיב לא יומתו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות. אך שגלוי וידוע לפני הקב"ה ששנאתם טמונה בלבם. פוק חזי מעשה המן האגגי. ובאוחזין מעשה אבותיהם בידיהם כתיב פוקד עוון אבות על בנים. אבל אם עשו תשובה וקיבלו שבע מצוות. הא אין אוחזין מעשה אבותיהם בידיהם. ושוב אין נענשים בעוון אבותם". הרי שכתב באופן מפורש שאם עמלק עושים תשובה, ואינם אוחזים את מעשי הרישעה של אבותיהם בידיהם, כלומר, אינם מציקים לישראל, שוב אין להרוג אותם, ואין לפגוע בהם. נמצא שאין חיוב, וממילא גם אין היתר, לפגוע, במי שאינו מתכוון להלחם בישראל. בכך שונה תורת ישראל מתפיסות המתירות את דמם של אחרים, רק בגלל שהם בני עם אחר. התורה אינה מתירה את דמו של האחר, אלא אם כן הוא חייב מיתה בגלל מעשיו הרעים שכבר עשה, או שהוא מתכוון לעשות בעתיד. בברכה אריאל טויטו
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il