שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

אחריות על אבידה

undefined

הרב משה מאיר אבינר

כ"א תמוז תשפ"ב
שאלה
הייתי אחראית לקנות ציוד להתנדבות מסוימת והיו אמורים להחזיר לי את הכסף שזה עלה. קניתי את הציוד וחלקו נאבד לי (בטעות שכחתי בטרמפ) וחלקו נמס בשמש בדרך חזור. לא היתה ברירה, קניתי את הציוד מחדש. האם צריכים לשלם לי על הכל או רק על הפעם השניה שקניתי?
תשובה
שלום וברכה, כדי לענות על שאלות אלו באופן מדוייק יש לשמוע את הדברים באופן יותר מפורט, מפי שני הצדדים. כדאי שתלכו יחד לרב שעוסק בהלכות חו"מ ותשאלו אותו הלכה למעשה. באופן כללי, נתייחס לקנייה הראשונה בפני עצמה, ע"פ השאלה נראה שקנית את המוצרים מכספך לצורך המשלח, ובפועל קרתה תקלה והדברים לא הגיעו אליו. ושאלתך האם המשלח חייב לשלם לך על הקנייה. ברגע שאת קנית את המוצרים לצורך המשלח הרי המוצרים שייכים לו, ואת נחשבת עליהם כשומר. אם לא קבלת שכר על הקנייה דינך כשומר חנם. כעת יש לדון, האם שומר חנם חייב במקרה המתואר? שומר חנם חייב כאשר פשע בשמירה, ופטור על גניבה ואבידה. האם שיכחה נחשבת פשיעה או אונס? האחרונים העלו שיש סתירה לכאורה בין ההלכה ששומר שלא ידע היכן הניח את החפץ דינו כפושע (שו"ע חו"מ רצא, ז). לבין דברי הנמוק"י (ב"ק יד. בדפי הרי"ף) שאם הניח אבן בחיקו ושכח, ולאחר מכן התיישב אדם תחתיו ונפלה האבן שפטור מארבעה דברים משום שלא נחשב פושע. והעלו כמה תירוצים, בספר עבודת הגרשוני (סימן ב) שחילק בין שומר שחייב אף בשכחה, לבין אחד שלא היה שומר שלא חייב בשכחה. וכעין זה במשכנות הרועים (אות ש סימן קמח - שכחה) וכן כתב בישועות ישראל (סימן נה סק"א) שבשומר שהתחייב לשמור, חייב על עצם השכחה, שמה שהסיח דעתו מהשמירה, נחשבת לפשיעה וחייב עליה, משא"כ במקרה שהיתה לו אבן בחיקו, עצם השכחה לא היתה פשיעה, ומה שקרה אח"כ נחשב לאונס. אך יש שכתבו חילוקים אחרים. ונראה שבמקרה זה יחלקו הפוסקים האם שיכחה זו דינה כפשיעה וחייב או כאונס ופטור. לגבי המוצרים שנמסו יש להבין יותר מדוע זה קרה, והאם הייתה לך אפשרות שזה לא יקרה. בברכה,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il