שאל את הרב

  • הלכה
  • מים אחרונים וזימון

יותר גדולים מנחמה לייבוביץ’?

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

י"ג תשרי תשס"ו
שאלה
בתשובתו כתב הרב שהחשש הוא משום רפורמה ומשום פריצת גדר, שנשים רוצות לשנות ורוצות לחדש לשם החידוש. אך במידה ואני מרגיש רצון לכבד את אמי, ודבר זה נובע מרצוני האישי ולא משום רצון האישה לחידוש או משום רצון לרפורמה כלשהי, האם יש בעיה בכך?
תשובה
במחילה, איני מבין על מה האם מתעקשת? המזמן פותח ואומר ברשות מרנן ורבנן ורבותי, אם אמו היא גם מורתו (והיום ב"ה יש אמהות רבות כאלו) הרי הוא כלולה בכלל מרנן ורבותי. לשם מה לייחד אותה במיוחד? לשם השויון הצעתי שלא ייחד גם את האב אלא יכלול את כולם בכלל מרנן ורבותי. אם האם עומדת בכל זאת על הצורך להזכיר אותה במיוחד כוונתה אינה לשם שמים אלא לשם ניגוח ולכן לענ"ד אין לשתף אתה פעולה בניצול ברכת המזון למטרות אחרות. אם רצונך האישי לעשות נחת רוח לאמך למרות אי הנחת הכללית לשם מה אתה פונה אלי? כרב אני רואה את הנולד שתפילות וברכות ינוצלו לשמה של האישה ולא לשמה של תורה וחושש מפני מדרון חלקלק שלא נוכל לעוצרו. למדתי תורה מפי המורה הגדולה נחמה לייבוביץ' היא גם אכלה בביתי והמזמן לא ייחד אותה במיוחד. משיחות שהיו לי אתה ידוע לי שהיא הייתה נפגעת משינוי כזה, האם אמך מורה גדולה יותר מהמורה הגדולה נחמה?..
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il