שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • הלכות בישול כלליות

הטמנה בתנור בשבת

undefined

הרב רואי מרגלית

י"ב סיון תשס"ג
שאלה
אנו מכינים ג’חנון לשבת ומכניסים אותו כבר ביום שישי לתנור. בערב שבת בקידוש אנו מוצאים אותו מהתנור, אוכלים מעט ומחזירים אותו, וכן בבוקר למחרת אנו מוציאים ואוכלים. האם מותר להוציא ולהכניס אותו? אם לא מה כן ניתן לעשות? ההורים שלי בבית שומרי מסורת ואינם מסכימים לקנות פלאטה חשמלית. אבקש את ההלכה לפי המסורת התימנית השאמית ( של שרעב).
תשובה
יש שלשה סוגי תנורים: תנור שמיד כשפותחים את הדלת שלו, גוף החימום מתלהט ואסור להשתמש בתנור זה בשבת לחימום המאכלים. סוג שני הוא תנור שעובד על טרמוסטט (רוב התנורים כיום) ובו המיקל להשתמש יש לו על מה לסמוך. סוג שלישי הוא תנור עם כפתור למצב חום קבוע ללא קשר לפתיחת דלת התנור ובו אפשר להשתמש במקום פלטה של שבת. בכל מקרה ראוי לכסות את הכפתורים עם פתק קטן שכתוב עליו "שבת", כדי שלא יבוא להגביר או להנמיך את החום. כל זה לגבי מאכלים יבשים, אבל לגבי מאכלים נוזליים יש עוד תנאים שצריך להקפיד עליהם, על מנת שיהיה מותר להחזיר מאכל לתנור. לפי שאלותיך זו וקודמתה אני מבין שמשפחתך לא דתית, ואתה רוצה להקפיד קצת יותר במצוות. ואני מאמין שאם תעשה דברים בנחת ובשכנוע ולא בהתרסה, הדברים בסופו של דבר יתקבלו ברצון כשיבינו כמה זה חשוב לך, כי בסה"כ משפחתך היא מיהדות תימן ששמרה על ההלכות והמנהגים במסירות נפש לאורך כל הדורות, ובעלייתם לארץ בשנות החמישים לא היה מהם אחד שלא היה בקי בתורה שבכתב ובתורה שבעל פה, עד שקראו עליהם כולם את הפסוק בשיר השירים: "כולך יפה רעייתי ומום אין בך". ובפרט קהילת קודש שרעב שזכתה לשני מאורי הדורות המקובלים האלוהיים ר' שלום שבזי ור' שלום שרעבי זצוק"ל. וכבר ר' יעקב ספיר בספרו מסעותיו המופלאים בארץ התימן בשנת תרי"ז (לפני כ-150 שנה), כשהגיע לעיר שרעב כתב על אנשיה: "עיר של חכמים וסופרים, זכי השכל, לא ראיתי כדוגמתם בכל ארץ התימן". ואשריך שאתה משמר ומחדש מסורת אבות עשירה זו. הרב רואי מרגלית.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il