שאל את הרב

לנקות נעל בשבת

undefined

הרב שלום אילוז

כ"ו תשרי תשס"ח
שאלה
א. למדנו בשולחן ערוך סימן שב. וראינו כי מותר לקנח נעל המלוכלכת בטיט בכותל [סעיף ו], ואילו לגרר אפילו בגב הסכין אסור [סעיף ח], מה החילוק, למה שם זה ממחק וכאן לא? ב. האם מותר לשפשף נעל המלוכלכת בבוץ וכדו’ בשטיח לפני כניסה למקומות ציבוריים או בית פרטי, והאם יש הבדל בין שטיח רגיל לבין מגררת ברזל?
תשובה
להלכה אנו פוסקים כההוא סבא בגמ' במסכת שבת (קמא.) שאסור לגרר הנעל מבוץ שעליו בין במנעל ישן ובין במנעל חדש, ומפשט הגמ' שם משמע שאפ' בגב הסכין אסור כיון שע"י גירד הבוץ יש חשש שיקלף מעט מן העור ויתחייב מדין ממחק. וכן משמע מדברי השו"ע (סי' ש"ב ס"ח) שאפ' בגב הסכין יש חשש זה, ולא כדעת הא"ר (סי' ש"ב ס"ק כ"ב) שהתיר לגרד הבוץ ממנעל ישן בגב הסכין. והט"ז (סי' ש"ב ס"ק ג') כתב, שאותם ברזלים המונחים בפתחי הבתים אם הברזל חד אסור לקנח המנעל שם, וממילא למדנו שכל דבר שהוא חד כמו ברזל אסור, אבל על שטיח וכדו' אין שום איסור ומותר.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il