שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות על ה'

טוב אלוקי

undefined

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

י"ג אדר א' תשס"ח
שאלה
בעקבות מלחמת לבנון האחרונה - שהפגיש אותי עם צער וכאב רבים (יצרתי קשר עם שתי משפחות שכולות ואני עדיין בקשר עם משפחה שבנם מוגדר כצמח) התעוררתי לחיפוש מחודש ותהיות ביחס לאמונה שלי. לאחר בירורים הגעתי לנקודה בה אני מאמינה שיש בורא לעולם ושהעם היהודי אכן קיבל תורה מסיני ושהוא העם הנבחר וכו’ אבל ברקע נותרה לי שאלת בסיס שלא הצלחתי למצוא לה פתרון: מאין אנו למדים שהבורא הוא באמת טוב ורוצה בטובתנו? מי אמר שאנחנו לא רק בגדר שעשוע בעבורו? הרי זה הוא צעד גאוני לרומם עם מסויים, לתת לו ספר חוקים מפורט ובו גם להדגיש עד כמה הוא אוהב את עמו ולצוות אותנו לאהוב אותו גם. כך גם בקשיים ובצרות הכי גדולים נוסיף להאמין. וכמובן שבמהלך ההסטוריה אנחנו רואים מהלכים שהיטיבו עימנו ואת התקיימות דברי הנביאים , אולם לצד כל זה אנו רואים גם המון סבל, צער, חולי ומוות. רק שאנחנו נוטים להקטין אותם אל מול הטובות כיון שגם את הצער אנו מייחסים למהלך אלוקי שהוא לטובתנו. כך הבורא באמת יכול להבטיח שילכו עפ"י מצוותיו, שאם הכל היה שחור והוא לא היה מורה לנו שגם הרע זה מאהבתו אותנו, כבר מזמן לא היינו נשמעים לו, והרי זו בחירה חופשית שהוא נתן בידינו, אם להשמע לו או לא. כמובן שכל ההתייחסות שלי לעיל, היא באופן פשטני מאוד. אך זה רק כדי להראות עד כמה השכל האנושי לא יכול להסיק מסקנות על טוב אלוקי רק מראייה היסטורית או מדבריו של אלוקים. ובאמת - איך אנו מצווים לאהבה אותו כשהוא כלל לא שאל אותנו אם אנחנו מעוניינים להגיע לעולם הזה על אף כל הסבל שיש בו? אשמח אם הרב גם יפנה אותי למקורות שאותם אוכל ללמוד בעצמי (אני תלמידת כיתה יב’.)
תשובה
אנחנו מכירים את רבש"ע לא על פי השכל או הרגש שלנו. אלא הקב"ה התגלה אלינו ונתן לנו את התורה. ומהתורה האלוקית יודעים אנו על מגמת העולם ועל יעודו של עם ישראל. והתורה מלמדת אותנו שהקב"ה ברא את העולם כדי להיטיב לבריותיו. הוא שלם בתכלית השלמות ואינו זקוק לשום דבר. וכל מה שברא הוא להיטיב לבריותיו. ובמבט כללי על העולם כולו כשיודעים שהכל ממנו ית' רואים את טוב ד' המחיה המכין מזון לכל וכל מה שיש לכל אדם וכל דבר שמשמח הכל הלא ממנו ית'. ומתוך המבט הכללי הרואה את האור והשפע והטוב שיש בעולם אפשר גם להבין שגם מה שנראה לא טוב גם הצרות כנראה שגם הם באות כדי להיטיב אך בדרך כלל בשעת הצרה לא מבינים מה הטוב בה אך לאחר זמן מתברר כי בעצם הצרה הביאה טובה גדולה ודוגמה לכך, הצרה של יוסף, שהביאה לו ולכל בני משפחת יעקב אבינו טובה גדולה. כמו שאמר יוסף האלוקים חשבה לטובה. וכך גם גלות מצרים הביאה ליציאת מצרים. לא נכון לחשוב שהעולם מלא סבל הטוב בעולם רב מאד מאד והסבל מצומצם ורק כפויי טובה יכולים להגיד שהעולם מלא סבל איני מכיר את האנשים הרבים שמעונינים להסתלק מהעולם בגלל הצרות שלהם. יש חריגים כאלה אך זה מעיד על הכלל. על הטוב לא מדברים כי הוא טבעי על הרע מדברים כי הוא לא טבעי ולא שכיח. כשאדם בריא הוא לא ער לכך שהבריאות ניתנת לו. אך כאשר כואבת לו הרגל הוא מתלונן. ולא שם לב כמה טוב שרק הרגל כואבת לא גם היד וגם הראש וצריך לדעת להודות על הבריאות של שאר האברים. כל לימוד של אמונה יאיר לך את ההכרה בטוב ד'. בספר מסילת ישרים פרק א' תוכלי למצוא את המגמה של האדם בעולם.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il