שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • משחקים והימורים

הימורים בפורים והימורים בימות השנה

undefined

כולל דיינות בית אל

ב ניסן תשס"ח
שאלה
האם לפי ההלכה יש איסור להמר בפורים או בשאר ימות השנה, למשל: משחקי קובייה, ווינר של המשחקי כדורגל וכדומה?
תשובה
הבעיה של הגרלות וכדומה היא בעיה שמקורה בדין של הגמרא הנקרא אסמכתא מלשון שדעתו סומכת, היינו, שאדם אומר או מתנה דברים בצורה לא מחייבת ולכן אין לזה משמעות ממונית. (בבא מציעא סו: עג: ותוספות שם וסימן ר"ז בחושן משפט). ישנו דין שקשור לדין זה והוא נקרא משחק בקוביה ועניינו שאדם מהמר על כספו שאם יצא מספר מסוים בקוביה יזכה בכל הכספים של המהמרים האחרים. ובאמת כל המהמרים אינם מקנים את הכסף בלב שלם לכן נקרא הדבר כאבק גזל רמב"ם(עדות י- ד)ובשולחן ערוך סימן ש"ע סעיפים ב,ג נחלקו מרן והרמ"א שלמרן משחק בקוביה עם ישראל הוא גזל מדרבנן ואילו לרמ"א אינו גזל.גם בסימן ר"ז סעיף י"ג הביא הרמ"א אפשרות שיהיה מותר באופן שהכסף נמצא על השולחן וכן הביא עוד דיעה שמכיוון שכל אחד יכול להפסיד באותה מידה מקנה כל אחד לחבירו ואין בזה אסמכתא. דין זה מהווה מפתח לדיון אחרונים בנושא,כאשר דעת הגאון הרב עובדיה יוסף שליט"א (יביע אומר חלק ז' ס"ו) שלספרדים אסור להשתתף בהגרלות הפיס שיש שהרי קיבלו עליהם הוראות מרן ויש בזה חשש גזל. אומנם, יש דעות שמותר בין לספרדים ובין לאשכנזים להשתתף בהגרלות שכן אין צד של גזל שהרי האדם שמקנה את כספו לרשות מפעל הפיס יודע הוא שאותו כסף עצמו לא יושב לו אלא מצפה אולי ירוויח כסף אחר. זו תקווה שיש לכל משקיע את כספו בכל תחום עסקי אבל את הכסף ששילם כבר הקנה לגמרי ואין בו חשש גזל. כך כתב הגאון הרב אברהם שפירא זצוק"ל זי"ע (תחומין ה' עמוד 301)ועוד אחרונים ישכיל עבדי(חלק ח' יו"ד ה' ס"ג שנדחה ע"י הרב עובדיה). לכן, לגבי הגרלות של פיס לאשכנזים מותר ולספרדים ראוי להחמיר אבל המקל יש לו על מה שיסמוך. גם לגבי המשחק בקובייה הדין כן לאשכנזים יהיה מותר ולספרדים כנכתב לעיל, אך אין הדבר ראוי משום מושב לצים אלא אם הוא נער ורוצה להתרענן לשם שמים יעשה זאת מבלי להתערב על כסף. אין הבדל בכלל בין פורים לשאר השנה בדין זה. אם כוונתך על מה שעושים הנערים שוק פורים ועושים שם הגרלות לפרסים מסוימים הרי שכל הכסף בדרך כלל נתרם למטרות של צדקה והפצת תורה וכדו' ועוד זה הגרלה על חפצים וזה יותר קל שמקנה את הכסף באופן גמור ואינו מצפה לתמורה כספית והנותן הרי נותן לו ברצון לאחר שקיבל את כספו מכל המשתתפים נמצא שהדבר מותר לגמרי. עיין ברכי יוסף (סימן ע"ר) (עיין רב פעלים ח"ב יו"ד). לכן, ההגרלות של שוק פורים המקובל מותר. אומנם מה ששאלת לגבי משחקי ווינר של משחקי כדורגל כאן הדבר שונה לגמרי שכן עצם ההשתתפות היא מסייעת לעוברי עבירה שכן מחללים את השבת הקדושה בפרהסיא ואף לאשכנזים יש לאסור. זאת ועוד, עצם ההתעניינות בענייני המשחקים השונים הוא דבר שנוגד את רוח התורה. שכן אדם כזה שיש לו התעניינות בזה הרי יעשה חושבים האם זה אמיתי, איפה מרכז החיים שלי במגרש או באלוקים חיים. חיי האמונה היהודיים צריכים לא להיות כפולקלור דתי של בית הכנסת ועוד כמה "טקסים דתיים" אלא חיים אלוקיים של אמונה ועבודת ה' גם בחיי היום יום. אדם שממלא את מוחו מכל מיני עניינים אחרים של תרבויות שזרות לרוח ישראל הרי הוא עובר על מה שהגמרא(שבת קמט.) אמרה על הפסוק בויקרא (יט,ד) "אל תפנו אל האלילים"- אל תפנו אל מדעתכם וזה נפסק בשולחן ערוך בסימן ש"ז סעיף ט"ז. על כן חובה עלינו לשאוף להתקדם בעבודת ה' ולא להטות דעתנו אל תרבות כזו. ה' יזכנו לעבדו בלב שלם ונפש חפצה. ולמזהיר ולנזהר ירבה שלומם כנהר. הרב אבישי חבר טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il