שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • לימוד אמונה וחיזוקה

דטרמיניזם מדעי ורצון ה’

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

ז סיון תשס"ח
שאלה
עליכם השלום והברכה, ידוע שההנחה הבסיסית של המדע הוא דטרמיניזם מדעי. חוקי הטבע קובעים את מהלך התפתחות היקום, בהתחשב במצבו בזמן מסוים. המדע המודרני אומר שאין ביכולת ה’ יתברך להתערב ולהפר חוקים אלו, אחרת הם לא היו חוקים. זה משאיר לאלהים את החופש לבחור את מצבו הראשוני של היקום, אבל אף שם נדמה שיש חוקיות. ולכן, מצהיר המדע - לאלהים אין שום חופש. אם כך רבינו הרמב"ם ע"ה צדק כשכתב שאפילו הניסים נקבעו כבר בששת ימי בראשית, אך ידוע שהמהר"ל מתנגד לכך בכל תוקף. לפי הרמב"ם אין זה הולם שהקב"ה ישנה את דעתו, רוצה לאמר רצונו, אך המהר"ל (אשר מסתמך על דעת מקובלים קודמים) כותב שרצון הבורא אינו מהותו, ולכן אין שום בעיה בכך שהבורא ישנה את רצונו באיזה זמן שירצה. אני חסיד הרמב"ם, והמדע אכן הראה שיש חוקיות ביקום שאינה משתנת. אין זה הולם להגיד שהקב"ה ’שינה את דעתו’, כפי דבר ה’ בפי מלאכי "כי אני ה’ לא שניתי" (ג, ו). אשמח לקבל תשובה החלטית שתיישב את הקושיא.
תשובה
הנחותיך אינן מדויקות: א. המדע המודרני אינו דטרמינסיטי מוחלט כפי שהניח בעבר. הקוונטים, הקינטיקה של הגזים ועוד תופעות טבע אחרות הפריכו את התפיסה הדטרמיניסטית הקיצונית והמירוה בהסתברות סטטיסטית. יש תחומים רבים שגם לפי הגישה הישנה לא היו דטרמיניסטים מוחלטים, כגון: מזג האויר. יש בהחלט אפשרות להופעה של נסים. ב. המדע לא עוסק כלל בא-להים הוא מחוץ לתחום החשיבה. המדע עוסק בפיסיקה ולא במטה-פיזיקה. לכן אמירה, כגון, שהמדע מצהיר הצהרות בדבר החופש של א-להים היא לא מדעית בעליל. ג. הרמב"ם לא אמר מעולם שא-להים משולל רצון אדרבה הוא מיחס לה' רצון. כגון: עצם בריאת העולם, צורתו, עיתויו וכדו' הם רצוניים. מכאן נגזרת האפשרות גם לנסים. הוא אומר זאת בפירוש! אלא שהוא טעון שהנסים אינם סותרים את החוקיות שה' חקק.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il