שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • תקופת האירוסין

משמעות "לית כתובה דלית בה תיגרא"

undefined

הרב ש. יוסף וייצן

כ"ו סיון תשס"ח
שאלה
מהי כוונת המימרא בירושלמי שאין כתובה שאין בה תיגרא, האם זה מוכרח שתהיינה מריבות בין החתן לכלה או בין משפחותיהם, ואם-כן, אין צורך להתפלל ולבקש שההכנות והסידורים יילכו בשלום ובהבנה הדדית, בלי מחלוקות וכעסים בין הצדדים?
תשובה
הכתובה מתעסקת בעולם המעשה ולא בעולם הרוח. בעולם הרוח ניתן להכיל צדדים שונים ומידות שונות. אולם עולם המעשה הינו עולם מוגבל שבו יש צורך להכריע על מעשה אחד. המיגבלה שיש בעולם המעשה גורמת לכך שבין שני אנשים ועוד יותר בין שתי משפחות יהיו חילוקי דעות או לפחות חילוקי הנהגות וסגנון. לא חייבים להביא לידי ביטוי את ההבדלים בצורה של מריבה אולם יש בכל המקרים צורך לוותר או להתחלק ברצונות. אין אף אחד שיוצא עם מלוא הצפיות שלו בתחום המעשי. חכמים ביטאו זאת במילה תיגרא. אולם ודאי שצריכים לבוא לכל קשר חדש עם מידות טובות ועם התחשבות בשני וזה יבטיח שהתיגרא תהיה רק בהרגשה שזה לא בדיוק מה שרציתי אבל שמחתי לוותר למשפחה השניה שכל כך אהובה עלי. ודאי שגם תפלה מועילה למיעוט תיגרה. אולם הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים והרוב תלוי במידות טובות.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il