שאל את הרב

  • הלכה
  • נטילת ידים לסעודה ופירות

ברכת נטילת ידיים

undefined

הרב שמואל הולשטיין

י"ז סיון תשס"ח
שאלה
לפי הידוע לי, צריכים לברך ברכת ידיים בבוקר מאחר וכל הגוף נטמא מהשינה למעט הידיים שבהם שולטות הטומאה עד לנטילה. כמו כן כידוע נטילת ידיים והדלקת נרות הם הברכות היחידות שבהן הברכות נעשות לאחר המעשה (קודם נוטלים ולאחר מכן מברכים). ואני מבקש לשאול, הרי הידיים טמאות ואנחנו נוטלים ידיים ומרימים את הידיים למעלה ומברכים על נטילת ידיים. האם המים שאיתם נטלתי את הידיים ונמצאות על הידיים שלי טמאות? אם כן, אז למה אני מברך על ידיים טמאות מהמים שעדיין נוגעים בהם (כי הרי ידוע שאסור לנגב את הידיים בבגדים כי יש בהם טומאה) ולא להעביר את הברכה לאחר הניגוב, שאז אני מוציא את הטומאה מהידיים ומברך על ידיים טהורות? ואם לא הם טהורים אז למה אני לא יכול למשל לנגב איתם בבגדים או לעשות עם המים האלו (שהם מבורכים) למשל השקיית צמחים או שטיפת פנים? ברשותכם עוד תוספת קטנה לזיכוי הרבים על נטילת ידיים שקוראים: ר"ת "על נטילת ידיים" =עני ( לא עלינו ) יד בגימטריה שווה 14 *2=28 כמנין המפרקים בידיים מנין האותיות בפסוק הראשון בראשית ברא אלוקים הוא 28 ומדבר על שהאלוקים (ולא אנחנו ) ברא את השמים ואת הארץ. הכל מהקב"ה ולא ממעשי ידינו.
תשובה
הדבר מתבאר באריכות במסכת ידיים כי המים שעל הידיים אינם טמאים, לעומת המים שנטלו בהם וירדו מהידיים שהם כן טמאים. לא מנגבים את הידיים בבגדים לא בגלל טומאה אלא כי חכמים אמרו כי הדבר קשה לשיכחה. לדעת חלק מהאחרונים (הגר"א ועוד) ראוי לאחר הנטילה ליטול פעם נוספת (פעם רביעית) כדי להעביר את המים של הנטילה שיש בהם טומאה מסויימת. הרב שמואל הולשטיין
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il