שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • היחס לרשעים

איסור קללה קללת מי שפרע ועדיפות תפילה

undefined

הרה"ג דוב ליאור

י"ט שבט תשס"ט
שאלה
לכבוד הרה"ג דב ליאור שליט"א 1. קיימא לן שאסור לקלל ישראל חוץ מן הרשע, שנקרא רשע, וזה דווקא כשעבר על לאו דאורייתא שחייב עליו מלקות. איך זה מסתדר עם קללת "מי שפרע", שרק לא עמד בדיבורו, האם מכאן ניתן להסיק שכל שעושה עוולה אפי’ אינו עובר לאו דאורייתא אין איסור לקללו? 2. מי שכדי לכווין בכל ברכות שמונה עשרה צריך להתפלל בקול דוקא, האם עדיף שיתפלל במקום לימודו הקבוע ביחיד, ששם יוכל לכוין בכל תפילת שמונה עשרה מחמת שיוכל להתפלל בקול, או שמא עדיף להתפלל בציבור ואז לא יוכל להתפלל בקול ויכוון רק בברכת אבות?
תשובה
1. המשפט הוא : "מי שפרע הוא יפרע ממי שלא עומד בדיבורו". הרי "שארית ישראל לא יעשו עוולה" והוא שעושה עוולה אינו נחשה כעושה מעשה עמך ולכן מותר לקקלו. הוא גם עובר על לאו של דיני ממונות (גזל) אלא שהוא פטור ממלקות. 2. אני חושב שיתפלל בכוונה וביחיד.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il