שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שכירות, קנייה ומכירה

שימוש בציוד שלא נלקח

undefined

כולל דיינות פסגות

י"ט אדר תשס"ט
שאלה
לפני כארבע שנים רכשתי רכיב מחשב דרך האינטרנט והוא הגיע אלי עם שליח. כשפתחתי את החבילה ראיתי כי המפרט של הרכיב לא זהה למה שביקשתי על כן פניתי לטלפון המצויין באתר ממנו קניתי וביקשתי להחזירו. בעל המקום שדיבר איתי הסכים ואף ראיתי בפירוט כרטיס האשראי כי הסכום הוחזר. תיאמתי עם בעל המקום מועד להגעת שליח לקחת את הציוד חזרה, אך הוא לא הגיע. מספר פעמים התקשרתי ובעל המקום אמר כשהשליח יהיה בסביבה הוא יתקשר ויגיע. שכחתי מהמקרה וכשסידרתי את הבית לפסח השנה (לפני כחצי שנה) מצאתי את הרכיב עם פתק עליו רשמתי את פרטי בעל המקום. התקשרתי אליו מספר פעמים אך אין מענה. מה לעשות בעניין?
תשובה
בתחילת המקרה היית מוגדר כשומר של החפץ וברור שעל בעל החפץ היה מוטל לבוא לקחת את החפץ. משלא בא בעל החפץ, יש לדון למה לא בא: האם הוא שכח שיש לו חפץ אצלך ואז אתה מוגדר כשומר אבידה או שהוא החליט לא לבוא לקחת את החפץ מחוסר כדאיות ואז מותר לך לקחת את החפץ לעצמך. (אין זה מוגדר כייאוש שלא מדעת שלא הוי ייאוש, מכיוון שהגדר בייאוש באבידה הוא שהמאבד מתייאש בעל כרחו, שאילו היה יודע היכן אבידתו לא היה מתייאש, לכן יאוש שלא מדעת לא הוי יאוש. אבל כאן הבעלים יודעים היכן החפץ ובכל זאת לא באים לקחתו ואין כאן יאוש בעל כרחו, ולכן מועיל הייאוש ולא נחשב יאוש שלא מדעת. סברה זו מובאת בש"ך חו"מ סימן שנ"ח ס"ק א'). מכיוון שאין אנו יודעים מדוע הבעלים לא בא לקחת את החפץ, המקרה מוגדר בהלכה כספק אבידה ומספק אתה מחויב בהשבתו. (שו"ע חו"מ סימן רס' ט-י ) למעשה: אם חפץ זה מצוי בשוק וניתן לקנותו, מותר לך לברר את מחירו ולהשתמש בו, לתת או למכור לאדם אחר שזקוק לו ולרשום אצלך שאם יבוא הבעלים בעתיד עליך לשלם לו סכום זה (ב"מ כט: מצא תפילין בשוק שם דמיהן ומניחן לאלתר). הרב אברהם זרביב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il