שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

התחדשות בתורה, 'שלא עשני אשה' ועוד

undefined

הרב יעקב כהן

ט"ו תשרי תש"ע
שאלה
שלום ! יש לי כמה שאילות . מהי הכוונה הרמוזה בברכת ,,, "מתיר אסורים" ? מדוע אומרים את ברכת התורה בזמן הווה ולא ב זמן עבר על שם "מתן -תורה"? לברכת "שלא עשני אישה " יש משמעות חשובה המרימה את כבוד של האישה . למה הכוונה?
תשובה
שלום וברכה, וסליחה על העיכוב הגדול. לשאלותיך: 1. כאשר אדם ישן – איבריו משותקים. תוכלי להבחין בכך אם תנסי להניע את ידיך בו ברגע שאת מתעוררת. על כן אנו מודים לה' שהחזיר לנו את יכולת התנועה בכל בוקר. 2. אמנם מעמד הר סיני היה לפני אלפי שנים, אבל מבחינה רוחנית מעמד הר סיני מתחדש בכל יום. בשמע ישראל אנו אומרים "והיו הדברים האלה אשר אנוכי מצווך היום על לבבך", ופירשו חז"ל "בכל יום יהיו בעיניך חדשים". משמעות הדבר היא שכאשר יהודי לומד תורה הוא לא לומד טקסט קדום שניתן בעבר אלא הוא צריך להרגיש שהתורה ניתנת לו באותו רגע, שכך הוא באמת מצד הנשמה. לכן כאשר יהודי לומד תורה מתוך תודעה שזו תורת ה', הוא זוכה לעזרה מה' באותו הזמן, לכוון לאמיתה של תורה לפי שורש נשמתו. וכאשר יהודי לומד מתוך תודעה שעכשיו ממש הוא מקבל את התורה, הריהו זוכה לחדש ולהתחדש ולגלות בתורה אינסוף מימדים ועומקים. באופן עמוק יותר – הזמן עצמו הינו בריאה שברא ה', אולם התורה הינה בריאה שקדמה לזמן. מצד עצמה היא אינה מוגבלת בגבולות העולם הזה, וזו אחת הסיבות שכתובות לכך שלא מצויין בתורה התאריך של מעמד הר סיני. חיפשתי מעט ומצאתי כמה שיעורים באתר המרחיבים בעניין: שבועות – זמן מתן תורתנו? //www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=269&id=11476&q= מתן תורה בכל יום ויום: //www.yeshiva.org.il/midrash/video/?id=5979 מעמד הר סיני – היום: //www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=269&id=27&q= 3. איני יודע מהיכן לקוח הציטוט שכתבת ולכן איני יכול להתייחס אליו. לברכת שלא עשני אשה יש שני פירושים עיקריים. רבי יעקב בעל הטורים מפרש שברכה זו מבוססת על הקללה שנתקללה האשה לאחר חטא אדם הראשון "והוא ימשול בך", קללה שמשמעותה המעשית היא שמעמד האשה בעולם לא יהיה נחשב כמעמד האיש. ובברכה זו מכירה האשה במציאות זו ואף מברכת עליה, בבחינת 'חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה'. הפירוש השני הוא שברכה זו מבוססת על כך שהאשה מצד עצמה הינה קרובה יותר לה', כפי שכתוב בספר הזוהר ובעוד מקומות כאחד הטעמים לכך שהאשה מחוייבת בפחות מצוות שכן היא קרובה לה' גם בלעדיהם, ועל כן מברכת האשה 'שעשני כרצונו' – על כך שנפשה מתאימה יותר לרצון ה', דבר זה בא לידי ביטוי למשל בכך שלאשה יש באופן יחסי פחות התמודדויות ומאבקים פנימיים בעבודת ה' ובקיום המצוות, ויותר בקלות היא מרגישה את הטבעיות שבהם. זאת לעומת האיש שמברך רק באופן שלילי 'שלא עשני אשה', ולא באופן חיובי 'שעשני איש'. ככל שישראל והעולם מתקדמים בתהליך הגאולה, כך חטא אדם הראשון הולך ונתקן וממילא גם הקללות שנתקלל הולכות ומתבטלות. הן קללת 'בזיעת אפך תאכל לחם' – אין היום כמעט אנשים שאוכלים את לחמם בזעת אפם, הן קללת 'בעצב תלדי בנים' - אין מה להשוות את צער ההריון כיום לצער שהיה בעבר, והן קללת 'והוא ימשול בך', שכן מעמד האשה כיום אינו כבעבר (אמנם תהליך זה כרוך בהרבה תופעות לוואי כואבות, ואין כאן המקום להרחיב בדבר). על כן ככל שתהליך הגאולה מתקדם כך הפירוש השני לברכת 'שלא עשני אשה' נעשה יותר ויותר משמעותי. אני מצרף לך גם קישור לשיעור של הרב אליעזר מלמד בנושא: //www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=8 חג שמח הרב יעקב כהן.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il