שאל את הרב

  • הלכה
  • קריאת התורה

תיקון בעל הקורא בקריאה בתורה ובהפטרה

undefined

הרה"ג יעקב אריאל

י"ח מרחשון תש"ע
שאלה
א. לפי האשכנזים שאינם מחזירים בעל קורא כאשר אין שינוי משמעות בטעותו - האם הכוונה שאין ’להחזירו’ כאשר המשיך הלאה אולם מיד בשמיעת הטעות יש לתקנו או שמא לעולם אין לתקנו כאשר אין בזה שינוי משמעות? ב. האם שינוי בשמו של אדם [’אברם’ במקום ’אברהם’ או ’זומרי’ במקום ’זימרי’ או ’יקטן’ בקמץ קטן ביו"ד במקום קמץ גדול] נחשב שינוי משמעות? ג. האם דיני תיקון בעל הקורא בהפטרה זהים או שיש שינויים? אם כן, מהם? תודה רבה (יגעתי לחפש תשובה בעצמי ולא מצאתי ואקווה כי הרב יסייע בידי)
תשובה
לפי ההלכה אין להחזיר טעות חסרת משמעות. אך יש נוהגים לדקדק גם בדקדוקים קלים, לפעמים הדבר גורם להפרעה לקריאה השוטפת. אברם ואברהם זו טעות משמעותית, הרי ה' אומר במפורש שלא ייקרא שמו אברם. בהפטרה אין לדקדק, כי בלאו הני לא קוראים מתוך ספר כשר ויכול השומע לתקן לעצמו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il