שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

מלאכת חובל

undefined

רבנים שונים

ל מרחשון תשע"א
שאלה
אני כרגע לומד את דיני צידה וחובל וניסיתי להבין את מלאכת חובל והבנתי מהגמרא בשבת דף קו ורש"י שם בד"ה מתני’ ר’ יהודה שכתב : " ול"נ וכו’...". שבחובל לרבי יהודה אין שם של מלאכה הצריכה לגופה. שהרי אין שם מלאכה בחבלה עצמה שזה מקלקל אלא עקב התיקון שיצא אח"כ מהחבלה שצריך לכלבו או לאפרו מחייב ואילו לרבי שמעון אפילו שלא יהא צריך לכלבו או לאפרו חייב שכך הוא החיוב במלאכת חובל. אבל ע"פ הבנתי זו קשה לי שאלת הגמרא בדף קכא: "אילימא רבי יהודה הא אמר מלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה". ופירש רש"י שם: והיכי שרי במלאכה גמורה כשאין רצין אחריו דליכא פקוח נפש: והבנתי שע"פ זה לרבי יהודה חובה לפרש שמדובר שמעוניין לחבול ולהרוג המזיק בצריך לכלבו. וקשה לי שהרי מכל הסוגיה שם משמע שבחובל אסור מהתורה אפילו ללא שום צורך וכן מובא בצד פרעוש שרבי יהושע מודה שחייב אם הורגו. והבנתי שצריך לומר שרבי יהושע זה לשיטת רבי שמעון ולא רבי יהודה שהרי לרבי יהודה יחייב רק בצריך לכלבו, והרי פשוט שבפרעוש לא שייך להעמיד זאת. וגם להלכה נפסק שאסור להרגו כמו שאסור להרוג גמל? לסיכום: לא הבנתי את הקו הישר שעובר בין כל הסוגיות ואיך הן מסתדרות. אודה לכבוד הרב אם יוכל להסביר ולפשט את הדברים שאבין בע"ה.
תשובה
בסוגיא בדף קו,א מתבאר לפי רש"י שלרבי יהודה, שלא מצריך מלאכה הצריכה לגופה, לא צריך שהתכלית של המלאכה תהיה בדבר שבו פועל אלא אפילו תכלית חיצונית מחייבת, כגון: חובל וצריך לכלבו. ממילא, במלאכות שמהותם קלקול, שחייבים בהם רק אם יש תכלית חיובית למלאכה, אפשר שהתכלית תהיה חיצונית למלאכה כדי להעלותה ממלאכת קלקול למלאכה מתקנת ויוצרת. ולכן, בחובל וצריך לכלבו חייב לפי רבי יהודה. וגם בהריגת מזיקים, כיוון שעושה את המלאכה לתועלת, כדי לסלק המזיקים מן העולם, שפיר חשיב מלאכת תיקון, שהרי עושה אותה לתועלת וחייב לפי רבי יהודה. ולא צריך דווקא שיחבול בשביל הדם אלא כל תועלת, אפילו חיצונית, מגדירה את המלאכה כמלאכת תיקון. (ויש צד של עדיפות בתיקון של הריגת מזיק מאשר חובל וצריך לכלבו, שדרך בני אדם להרוג מזיקים אבל אין כל כך דרך בני אדם לחבול באחר ולהותיא דם בשביל ליתן לכלב) ר' יוחאי פרלמן
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il