שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • שאלות כלליות

תשלום על נזק רפואי

undefined

כולל דיינות בית אל

ל תשרי תשע"א
שאלה
פניתי לקבלת טיפול אצל רופא שיניים. הוא ניסה לטפל ולא הצליח. בדיעבד, כאשר פניתי לרופא מומחה יותר התברר כי הרופא הקודם גרם לנזק בשן שדרוש טיפול מיוחד ונפרד בתשלום נוסף. האם על פי ההלכה מותר לי לבקש מהרופא שישלם את שווי הטיפול הספציפי לתיקון הנזק שנגרם או האם הוא פטור משום שהוא ניסה לעשות כמיטב יכולתו ושלא באשמתו נכשל?
תשובה
אם הנזק ברור את יכולה מבחינה הלכתית לתבוע את הרופא הראשון. אנו יודעים שכאשר משלמים כסף לאומן וקילקל אזי חייב לשלם כדברי הגמ' בבא קמא דף צט עמ' ב' הנותן בהמה לטבח וניבלה, אומן - פטור, הדיוט - חייב, ואם נותן שכר, בין הדיוט בין אומן - חייב! וביאר שמואל שזה לדעת רבנן ולא כר"מ וכן בהמשך הגמ' בשם ר' יוחנן אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן: טבח אומן שקלקל - חייב, ואפילו הוא אומן כטבחי ציפורי. והגמ' הביאה מקרה שבו לפי ר' יוחנן אומן פטור ותירצה כאן בחינם כאן בשכר. לכן העולה מגמ' זו שאם משלמים כסף לאומן וקלקל אזי חייב לשלם וכדברי הגמ' נפסק בשו"ע שו סעיף ד שאומן המקבל שכר והזיק חייב וביאר הסמ"ע שהיה לעליו להזהר יותר מכוון כסף. ולכן אם הנזק ברור יש לעילה הלכתית לתבוע ממנו את הנזק שכן אדם מועד לעולם בין במזיד בין בשוגג (ב"ק כו.). אומנם יש להעיר, שכל זה דווקא אם בודאי נעשה נזק ולא אם זה רק ספק שזה נזק שלו. זה נלמד ממעשה בגמ', "ההוא מגרומתא", שבו יש מעשה שרב הטריף את הבהמה ששחט האומן אך פטר את האומן למרות שהיה בשכר מכוון שזה היה רק ספק הלכתי אם זה טרף ומשם למדו שאומן חייב רק על נזק ברור ואינו משלם על נזק שאינו ברור. כך למד ההגהות אשרי בשם המהרי"חפרק ט' ס' טו ברא"ש. וכ"כ הרב המגיד. וכן פסק מרן בס' שו,ה. הרב אבישי חבר טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il