שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • מכשירי חשמל

אמירה לנכרי בשעון שבת

undefined

רבנים שונים

ז אדר א' תשע"א
שאלה
באחת התשובות האחרונות מובא שלדעת רבי משה פיינשטין נראה שיש איסור תורה בהקדמת זמן ההדלקה ע"י שעון שבת, ולפי"ז - נאמר שם - יש לאסור לומר לנכרי להקדים את זמן השעון בפלטה של שבת, אף לצורך מצוה. ברצוני לשאול / להעיר, שהרב פיינשטין באותה תשובה דיבר אודות הדלקת אור, שיש בזה מלאכה דאוריתא של מבעיר, אך בשאר פעולות חשמליות דעתו שהאיסור מדרבנן משום מוליד (ע’ אג"מ או"ח ח"ד צא,ה ועוד). וכן דעת רוב הפוסקים מלבד החזון-איש, וא"כ נראה שבנידון פלטה, אם מניח את התבשיל כשהפלטה מכובה, לכאורה אין כאן אלא גרם מלאכה אף לדעתו. ושוב יש להתיר לומר לגוי לעשות זאת לצורך מצוה. בכבוד רב ובתודה
תשובה
הפוסקים נחלקו מהו האיסור בשימוש בחשמל בשבת, לדעת החזו"א האיסור מצד בונה לדעת הרב עוזאל מצד מבעיר ולדעת הגרש"ז אוירבעך והציץ אליעזר מצד מוליד. בדברי האג"מ השאלה לא הוכרעה (עיין אג"מ או"ח ח"ג מב, נה, ח"ד פד). דיון זה הוא בשימוש במכשיר שאין בו חוט להט אך במכשיר שיש בו חוט להט או גוף חימום, נאסר השימוש מדין מבעיר שהוא איסור דאוריתא. במקרה שלנו האיסור להפעיל את הפלטה הוא דאוריתא לכ"ע ורק משום שאנו מתייחסים לשעון שבת כגרמא אנחנו מקילים לומר לגוי, האג"מ סובר שהקדמת שעון שבת נחשבת כמעשה בידיים ולא כגרמא ולכן לדעתו יהיה אסור לומר לגוי כי אין תרי דרבנן. וכל גם תוכן דבריו בח"ד צא,ה שציינת שכתב 'אסור כמדליק באלקטרי מתחילה'. ר' איתמר שמאי
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il