שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

קושי על הרמב"ן, מכות י.

undefined

הרב יוסף אפריון

ד אדר ב' תשע"א
שאלה
אני לומד מסכת מכות (השאלה תהיה על דף י’ עמ’ א’). כעת הגמ’ מדברת על כל הדינים של ערי המקלט. בגמ’ שלי ישנן הארות בסופה. אחת מההארות הפנתה לרמב"ן (במדבר, ל"ה, י"ד), שאומר ש"מתוך הארבעים ושתיים ערים אלו, היו שש בעבר הירדן ושלושים ושש בארץ ישראל". לפני כן, המשנה אמרה שישנן שש ערי מקלט - שלוש בכנען ושלוש בעבר הירדן. הגמ’ שאלה (סוף דף ט, עמ’ ב’) כיצד יתכן ולשטח כה קטן, עם כה מעט אוכלוסייה כמו עבר הירדן, יהיה אותו מספר ערי מקלט כמו לכל ארץ ישראל. אביי ענה שבגלעד מצויים המון רוצחים, כמו בכל כנען, והוא הוכיח את זה מפסוק מסויים. לאחר מכן, הגמ’ שואלת על כך שאמרה הברייתא שהגמ’ ציטטה, שכל עיר מקלט בא"י צריכה להיות מקבילה לעיר מקלט בעבר הירדן, או בלשון הברייתא ’כמין שתי שורות בכרם’. שאלת הגמ’ היא והרי המתגוררים בשני צדי גבול א"י יהיו רחוקים מכל עיר מקלט, בעוד אלו הגרים במרכז א"י יהיו יותר קרובים. אביי עונה שוב, שבשכם (בדומה לעבר הירדן, כמו שאמרנו לעיל) מצויים המון רוצחים. כעת, לאחר שלמדנו את כל המהלך, לכאורה לדברי הרמב"ן כל התמיהה של הגמ’ "תלת בעבר הירדן, תלת בארץ ישראל?!", "כיצד יתכן ובעבר הירדן ובא"י יהיה מספר זהה של ערי מקלט?!" מיותר, כיוון ש-42 הערים האחרות, לא ערי המקלט דאורייתא אלא ערי הלוויים, מתחלקות בין א"י לעבר הירדן באופן לא שווה! אם כן, ערי המקלט הן לא "שלוש בעבר הירדן ושלוש בא"י", ולכן אין לתמוה על מה שאמרו המשנה והברייתא! הקושי צץ לי באמצע הלימוד. אני ועוד שני חברים שלי (שאחד מהם הוא החברותא הקבועה שלי) ניסינו לענות על הקושי הזה, ואחד אמר שכעת אנו מדברים רק על שש ערי המקלט דאורייתא, ולא על כל ערי המקלט כולל 42 ערי הלוויים. האם זו התשובה הנכונה? יש לי עוד שאלה שקשורה לנושא ערי המקלט: האם בעיר המקלט היו מתגוררים גם אנשים שלא רצחו בשגגה? תודה לרב שליט"א, אני מתנצל מעומק לבי על האריכות...
תשובה
א. איני יודע אם עיינתם ברמב"ן עצמו. אם לא- זכיתם לכוון לקושיית הרמב"ן! אשריכם. הרמב"ן שואל שמכיון שלפי חז"ל כל ערי הלוים הם גם ערי מקלט ובספר יהושע כשמפרטים את ערי הלויים מתבאר ש-36 מתוכם בעבר הירדן המערבי וא"כ יש יחס שווה של ערי מקלט לכמות השבטים. הרמב"ן שם מעלה אפשרות הדומה לתירוץ שאתם העליתם. בהמשך שם הרמב"ן מפרש את ענין ערי המקלט לפי פשט המקראות ולא לפי הגמרא שלנו. וכתב הרדב"ז (ח"ה תשובה ב' אלפים קלח) שהרמב"ן מתבסס על דברי הירושלמי. ב. ערי מקלט הם ערים רגילות לכל דבר ורק "מצטרפים" אליהם הרוצחים בשגגה. כך עולה מהגמרא שאתם עסוקים בה (מכות י:) שרוב התושבים בעיר מקלט חייבים להיות כאלו שאינם רוצחים בשגגה. עיינו גם ברמב"ם (נזיקין) הלכות רוצח פ"ז ובעיקר ה"ו. המשיכו לעמול בתורה, פורים שמח.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il