שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • שאלות פרטיות בסוגיות שונות

ראש חודש לפי שיטת שמואל

undefined

הרב יוסף אפריון

ד סיון תשע"א
שאלה
(מגילה ל.): " חל להיות בתוך השבת - מקדימין לשבת שעברה איתמר ר"ח שחל להיות בערב שבת רב אמר מקדימין ושמאל אמר מאחרין". איך לדעת שמאל היה אפשר לדעת שבוע לפני ר"ח אדר אם א’ אדר יהיה ביום שישי או חמישי? (פעם לא ידעו אם יהיה ל’ או לא?)
תשובה
שלום שאלה יפה שאלת. אמנם בעבר קידשו עפ"י הראיה אולם צריך לדעת שברוב ככל המקרים ידעו בית דין מתי יחול ראש חודש. כלומר במקביל לקידוש החודש עפ"י ראיית העדים היו בית דין עושים את חשבון המולד בעצמם (בדומה ללוח שלנו שמבוסס על חשבונות) וכך היו יודעים מתי לצפות לעדים שיעידו על המולד. ואכן, ע"י המולד היו יכולים ב"ד לדעת האם העדים שלפניהם הם עדי שקר - כגון שמעידים שראו את המולד בזמן שלפי החשבון לא יתכן לראותו, או עידי אמת אם מעידים על מולד שלפי החשבון אפשר לראותו. אמנם נכון הוא שאף אם לפי החשבון היה המולד לדוגמא ביום א' ובאו עדים שראוהו ביום זה אולם התברר שהם שקרנים אין מקבלים עדותם ומעברים את החודש למרות שלנו ידוע עפ"י החשבון שהמולד היה ביום א' ובכל זאת ראש חודש יהיה ביום ב'. ולפי מה שבארנו צריך לומר שלפי שמואל היו מקדימים את קריאת פרשת שקלים לשבת הקודמת וסמכו על כך שמרב הסיכויים שאכן ר"ח יחול ביום שישי. ואם נדחה ראש חודש לשבת נחשב הדבר כעין אונס ויצאו ידי חובת הקריאה בשבת הקודמת לראש חודש. [העיקרון של השילוב בין חשבון המולד וקידוש החודש על פי הראיה מבואר בפירוש המשניות לרמב"ם ראש השנה פרק ב משנה ז ובהלכות קידוש החודש בעיקר פ"א ה"ו ופ"ב ה"ד]
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il