שאל את הרב

  • משפחה, ציבור וחברה
  • חתונה ושבע ברכות

דיני שבע ברכות בחתונה

undefined

הרה"ג דוב ליאור

י"ב סיון תשע"א
שאלה
1. בעניין שיטת המחבר בחתונה, לפי הסברו של הרב עובדיה, שעיקר החתונה זה בחדר יחוד בסוף החתונה שחתן מביא את אשתו לביתו ומתיחד איתה. ומצד שני, בסוף הארוחה מברכים 7 ברכות. ולכאורה, עדיין לא היה חתונה, כיצד אפשר לברך 7 ברכות שעדין לא נגמר החתונה? (7 ברכות בחופה זה חלק מן החתונה ואין בעיה. וכן חופת נידה שמחבר פוסק שבדיעבד מועיל? אם עיקר החופה זה התיחדות, אז במקרה כזה רק שהאישה תטהר היא גומרת את החופה ואז יש 7 ימי שמחה. והרי לא מצינו שום דעה כזאת! 2. חופה לפני שקיעה, מה צריך לעשות (המינימום) כדי שהחופה תקרא לפני שקיעה וזה יחשב כבר יום אחד מתוך 7 ימי שמחה? (אם מדובר רק על קנין הכתובה בשביל התאריך, עדיין לא היתה חופה ומימלא צריך עוד 7 ימי שמחה כיוון שהחתונה כבר בלילה).
תשובה
1. מי שלא עושה חדר ייחוד סומך על השיטה שהחופה היא לא החדר ייחוד אלא מה שעומדים מתחת למקלות (מה שקוראים לו היום חופה), ולכן אפשר לעשות שבע ברכות. חופת נידה זה רק בעיה שהם צריכים לשמור מרחק אבל הכל כרגיל. 2. את הקניין של הכתובה צריך לעשות לפני השקיעה. יש כאלה שעושים את הקניין לפני החופה, אבל אז אם הברכות יתחילו אחרי השקיעה זה ספק. אם התחילו לברך את ברכות הקידושין לפני השקיעה, עדיין יכול להיות שצריך שהנישואים יהיו לפני השקיעה. בשעת הדחק אפשר לסמוך על השיטות שכמה דקות אחרי השקיעה זה עדיין יום אבל לכתחילה עדיף להקפיד שזה יהיה לפני השקיעה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il