שאל את הרב

  • הלכה
  • ברכה אחרונה

אל תיטוש ושאלות בחתימת ברכת על המחיה

undefined

הרה"ג דוב ליאור

ב תמוז תשע"א
שאלה
ידועה שיטת הטור והמג"א שפוסקים לחתום ברכת מעין שלוש בנוסח "על המחיה ועל הכלכלה", לעומת הב"י ועוד פוסקים, לפיהם אין לחתום אלא ב"על המחיה", וכך פסק המשנ"ב וכן בילקו"י והגר"ד ליאור. שאלותי: 1) האם במחלוקת כעין זו יש משקל למנהג אבות או שאע"פ שהאב נוהג לומר "על הכלכלה", על הבן מוטלת חובת בירור הלכתית בעצמו לנהוג כפי שהוא מסיק מספרי הפסיקה? 2) חברי חותם ברכת מעין שלוש ב"ועל הכלכלה", ואני חותם ב"על המחיה" בלבד. כאשר חברי מברך, אימתי עלי לענות אמן לברכתו? 3) שמעתי על רב שחותם הברכה בנוסח "בא"י על הארץ ועל המחיה, ועל הכלכלה לא אומרים" כדי לצאת ידי חובת כל השיטות. הדבר היה נשמע לי תמוה מאוד. האם יש שיטה כזו בהלכה, והאם נכון להחמיר כן? כמו"כ, אימתי יש לענות אמן על חתימה כזו? תודה רבה לרב על הטרחה בתשובה.
תשובה
1. צריך לדעת שהדין של 'אל תיטוש תורת אימך' נוהג במנהגי עדה, ולא במנהגים מיוחדים שאבא שלך בצורה יחידית נהג. לכן במקרה שלנו, שזה לא מנהג של עדה אלא מנהג פרטי של אביך, עליך לעשות בירור ולחתום כפי מה שפסק המשנ"ב. 2. לאחר שהוא סיים את הכל, כולל את 'ועל הכלכלה'. 3. לא שייך לומר ככה, אין נוסח ברכה כזאת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il