שאל את הרב

  • הלכה
  • שאלות כלליות

הלכות תפילה וסעודה שלישית - המשך 2

undefined

הרב חיים שרייבר

ל אב תשע"ד
שאלה
המספרים שאני כותב זה רק המספרים שיש לי שאלה עליהם 3. א. אבל מה נקרא אזעקה של פיקוח נפש? כל אזעקה זה פיקוח נפש? לא?, עובדה שגם אם אתה לומד תורה ויש אזעקה אתה צריך ללכת למרחב מוגן לא משנה איפה אתה ואסור לסמוך על הנס, אז כל אזעקה זה פיקוח נפש? ב. הרב אמר גם שאין לענות גם קדיש, קדושה וברכו אם אתה באמצע הפסוק הראשון שדינם כמו במצע תפילת 18, אבל באמצע תפילת 18 מותר אם יש לך קדושה או קדיש (יהא שלמא רבא) מותר לך לעצור אבל לא לדבר ולכוון למה שאומרים אז אולי נוכיח מכאן שגם אם אתה נמצא בפסוק הראשון אסור לך לדבר אבל מותר לך לעצור ולכוון למה שאמרים?, אז איך המשנה ברורה אומרת שאסור להפסיק? ג. וחוץ מזה איך יכול להיות שאם הציבור בקדושה אסור לך לדבר אפילו אם אתה בפסוק הראשון של קריאת שמע הרי קדושת שמונה עשרה וקדיש (יהא שלמא רבא) הם הכי קדושים בתפילה אז איך יכול להיות שאסור לדבר בפסוק הראשון? קריאת שמע זה בעולם הבריאה ושמונה עשרה זה בעולם האצילות אז איך יכול להיות?? תודה
תשובה
שלום 3.א אכן בכל אזעקה יש מצב של פיקוח נפש אלא שכל אדם צריך לשקול בעצמו את מרחק הזמן שיש לו עד שיגיע למרחב המוגן (מקומות מוסיימים בארץ משך הזמן הוא דקה וחצי) ואז ודאי יגמור את אמירת הפס' הראשון של שמע. ב+ג.. במספר רב של הלכות חלוק דין קריאת שמע מדין תפילת שמונה עשרה וזה אחד מהם. בקריאת שמע שאדם מקבל עליו עול מלכות שמים עליו לעשות זאת בריכוז גמור ללא פניות והפסקות, בתפילת שמונה עשרה אדם עומד בדברי שבח ובקשה מאת הקב"ה על כן ניתן להפסיק בשתיקה לשמוע קדושה וכדו'. על אף החילוק בין הפעולה בעולמות כללי ההלכה שונים. הבדל נוסף ניתן לראות בכך שחובת קריאת שמע היא מהתורה ואילו לגבי חובת התפילה קיימת מחלוקת.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il