שאל את הרב

  • תורה, מחשבה ומוסר
  • אמת ושקר

איך להימנע משקר?

undefined

הרב יעקב כהן

י"ג תשרי תשע"ה
שאלה
שלום הרב. לצערי אני מוצאת את עצמי משקרת הרבה אבל חלילה לא פוגעת באחרים. רציתי לשאול את הרב האם השקר הזה הוא באמת נורא ואיך עליי לנהוג? למשל מישהי מתקשרת אליי לבייביסטר ואין לי כוח לבוא בתם כי לא בא לי , אבל אני לא יכולה להגיד לה לא בא לי לבוא, לכן אני ממציאה איזה משהו ומוצאת את עצמי משקרת. אני לא אוהבת לשקר זה מסתכל אותי אבל רק ככה אני אוכל לצאת מזה. מה עושים במקרים כאלה דומים?
תשובה
שלום וברכה, וסליחה על העיכוב. ראשית אקדים כי בתורה למדנו כי רצון ה' הוא שנדבק במידת האמת. יש מצבים בהם קיים איסור גמור לשקר, כמו במצבים שכתוצאה מהשקר יש לאדם רווח ממוני, או שהוא פוגע בזולתו, או שהוא מעמיד פנים כמי שדורש טובתו של חברו וגורם בכך לחברו לחוש כלפיו הכרת הטוב בעוד שבאמת האדם לא התכוון מעולם לטובתו של חברו (כמו אדם המזמין את חברו לסעודה כי יודע שחברו לא ייענה להזמנה, ואם היה יודע שחברו ייענה להזמנה לא היה מזמין). במצבים אחרים בהם אין את ההשלכות השליליות הנ"ל נחלקו הפוסקים אם קיים איסור גמור לשקר, וברמב"ם ובשו"ע לא מצאנו איסור כזה. אך למרות שאין בכך איסור, מוסכם על כולם שחותמו של ה' אמת, ורצון ה' הוא שנדבק במידת האמת. אמירת אמת היא דוגמא לעניין שבו הדבר הכדאי ביותר בהיבט התורני הוא הדבר הנכון גם בהיבט האנושי הפשוט. לכל אדם יש רצונות, דברים שנוחים לו יותר ונוחים לו פחות. עצה טובה לחיים היא לא לראות צורך להצטדק בפני אחרים על דברים שלא נוחים לנו, ולפתח את האישיות כך שלא תהיה לנו כל בעיה לומר ביחס לבקשות של אחרים את התשובה הפשוטה 'לא'. כדאי להשתמש בסיטואציות פשוטות יחסית, כמו בקשה לבייביסיטר, כאימון לקראת סיאוטציות יותר משמעותיות בהמשך החיים בהן נבוא במגע עם אנשים אחרים. חשוב שנוכל לעמוד בסיטואציות כאלו על שלנו בלי לחוש צורך, אולי תת מודע, להסביר את עצמנו. זכותנו לצפות שאחרים יכבדו את רצוננו. כמובן טוב מאוד להתחשב ברצונם של האחרים ולא להיות אגוצנטריים שחושבים רק על עצמם; אבל חשוב גם שנהיה קשובים לצרכים החשובים לנו, ויש לשקול את חיוניות הבקשה לעומת המאמץ שהיא דורשת מאיתנו. על כל פנים, אם בסופו של דבר הגענו להחלטה שלא להיענות לבקשה של אחרים, אין שום סיבה שלא נעמוד מאחוריה.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il