שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שבועות

סדר מוצש"ק בכניסת חג מתן תורה

undefined

הרב עזריה אריאל

כ"ט אייר תשע"ה
שאלה
שלום רב ! 1. האם במוצאי שבת יש להתפלל תפילת ערבית של מוצאי שבת או של יום טוב ? 2. מתי מדליקים את נרות החג? 3. האם אומרים את ההבדלה כרגיל (ראשון לציון הינה הינם) או שמבדילים בתוך הקידוש ? 4. האם מברכים על הבשמים ? 5. האם יש להדליק נר הבדלה? לפני או אחרי נרות יום טוב ? 6. מה סדר הפעולות שיש לערוך בצאת הכוכבים?
תשובה
לשואלת, שלום! 1. מתפללים ערבית של יום טוב, ובאמצע תפילת העמידה מוסיפים קטע שמזכיר את המעבר משבת ליום טוב: "ותודיענו" (בסידור 'רינת ישראל' נוסח 'ספרד' עמוד 383). 2. את נרות החג מדליקים רק אחרי צאת השבת (20.25). כדי להדליק אותם צריך להכין לפני שבת "נר נשמה", שידלק מלפני שבת ועד צאתה וניתן יהיה להדליק ממנו את הנרות החדשים. 3. במוצאי שבת ההבדלה משולבת בקידוש (בסידור 'רינת ישראל' נוסח 'ספרד' עמודים 388 - 389), והסדר הוא: ברכת "בורא פרי הגפן", ברכת הקידוש ("ברוך... מקדש ישראל והזמנים"), ברכת "בורא מאורי האש", ברכת ההבדלה ("ברוך... המבדיל בין קודש לחול" והסיום שונה מהרגיל: "ברוך אתה ה' המבדיל בין קודש לקודש"), ולבסוף ברכת "שהחיינו". הגמרא נותנת לכך סימן בראשי תיבות: יקנה"ז: יין ("פרי הגפן"), קידוש, נר, הבדלה, זמן ("שהחיינו... לזמן הזה"). 4. לא נוהגים להגיד את הפסוקים המקדימים "ראשון לציון הנה הינם" וכו'. גם לא מברכים על הבשמים (כי הם נועדו להרגיע את הנפש במעבר מהשבת לימות החול, וכעת לא עוברים ליום חול). 5. כאמור, מברכים "בורא מאורי האש", אבל לא חייבים לשם כך להדליק נר מיוחד. אפשר לברך על נרות החג. 6. סדר הפעולות: ערבית (תפילת חג עם אזכור של צאת השבת, כאמור), הדלקת נרות חג, קידוש עם הבדלה ביחד. כמה הערות לגבי הסדר: א. הסדר שבו ערבית לפני הנרות אינו עקרוני. העיקר הוא שהדלקת הנרות תהיה רק אחרי 20.25, וברוב בתי הכנסת מתחילים ערבית לפני זה. מי שלא מתפללת ערבית, צריכה להגיד לפני הדלקת הנרות "ברוך המבדיל בין קודש לקודש" (בלי שם ה'), כדי שיהיה מותר להדליק. ב. גם הסדר שהקידוש אחרי הדלקת הנרות אינו כל כך עקרוני. מי שלא הדליקה לפני הקידוש מדליקה אחריו. ג. כל אחד מברך "שהחיינו" (בעצמו, או יוצא ידי חובה בשמיעה ממישהו אחר) רק פעם אחת. מקובל שהגבר אומר את הקידוש ומברך "שהחיינו" והאישה מדליקה נרות לפני כן ומברכת עליהם "שהחיינו". במקרה שבו האיש או האישה עושה את שני הדברים, מברכים "שהחיינו" רק פעם אחת, על הדבר הראשון שעושים: או הדלקת הנרות או הקידוש. כמו כן, אם האיש אמר את הקידוש ורק אחר כך האישה מדליקה נרות, היא לא מברכת "שהחיינו" בהדלקת הנרות כי כבר יצאה ידי חובתה בשמיעת הקידוש. כל טוב,
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il