שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • שאלות כלליות

הלכות שבת

undefined

כולל הלכה בית אל

ז תשרי תשע"ו
שאלה
לכבוד הרב שלום רב! א. האם מותר בשבת לשפוך מים חמים על ביצה מבושלת רק כדי לחמם אותה? ואם רוצים אח"כ לשפוך את המים- האם צריך תחילה לשפוך את המים או להוציא עם כף את הביצה מתוך המים ? [ מחשש בורר] ב.איך אפשר לקחת זיתים/מלפפונים/חמוצים מתוך קופסא עם מים בשבת ולא לעבור על איסור בורר? ג. הצינור של המזגן שלנו מכוון לגינה של השכנה. האם מותר להפעיל אותו לפני שבת או ע"י שעון שבת והצינור ישקה את הגינה בשבת ?
תשובה
א. דבר מוצק שהתבשל כל צורכו מותר לחממו שוב בשבת. לשם כך מותר לשפוך מים חמים על הביצה והדבר מותר גם כאשר המים יעלו הביצה תהיה מוטמנת במים. אם אחר כך רוצים לשפוך את המים, ניתן להוציא את הביצה עם כף או עם כל כלי אחר מכיוון שאין המים והביצה נחשבים לתערובת כלל. ב. ראשית, יש להפריד בין המקרים השונים בשאלה. שכן מלפפונים חמוצים וכדומה שהם גדולים אינם נחשבים כתערובת אם המים, והדין כמו בביצה. לעומת זאת בזיתים אין לשפוך את המים מהכלי שכן אסור לברור פסולת מאוכל. ובמקרה שלנו המים הם הפסולת. ולכן צריך לשמור על שלשת התנאים המתירים ברירה בשבת שהם אוכל, ביד ולאלתר. ולמעשה יש לקחת רק את הזיתים באמצעות היד או כלי שאינו מיוחד לברירה (כגון מזלג, כף וכדומה) ולעשות זאת בסמיכות לאכילה. ג. מותר להפעיל את המזגן מערב שבת או ע"י שעון שבת ואין בכך איסור השקיה. בברכה, הרב אברהם רוזנברג. מקורות והרחבות א. לעניין בישול- סימן שי"ח, סעיף ד. לעניין בורר- שמירת שבת כהלכתה פרק ג' הלכה ד'. ב. שולחן ערוך סימן שי"ט, שמירת שבת כהלכתה- סעיף כ' ועיין שם עוד בפירוט הדינים. ג. שמירת שבת כהלכתה פרק יב' הלכה יט. הוא הדין שמותר גם ליטול מים בכיור כאשר המים לא נשפכים באופן ישיר לגינה. וזאת מכיוון שיש כאן פסיק רישא דלא ניחא ליה ומכיון שהדבר נעשה בגרמא מותר. לעניין מערכת השקיה ממוחשבת דעת הרב דב ליאור (בתשובה באתר) שיש להימנע מכך אם הדבר אפשרי.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il