שאל את הרב

  • שבת ומועדים
  • תפילות יום שבת

חזרה במוסף של שבת

undefined

הרב יצחק בן יוסף

ט"ז מרחשון תשע"ו
שאלה
בס"ד שלום לכבוד הרב (אם אפשר להפנות את השאלה לרב שמכיר לעומק את מנהגי מרוקו ואת פסקי הרב שלום משאש זצ"ל), אני ממוצא ג’רבאי, אבל אני מתפלל בבית כנסת מרוקאי. 1) בשבת בבוקר במוסף כשמגיעים בערך לשעה 10:30 - עושים חזרה מקוצרת. שמעתי מכמה מבוגרים בבית הכנסת שלנו, שבמרוקו היו עושים את זה לכתחילה. 2 טעמים שמעתי: א. היה מניין אחרי מניין ולכן היה צריך לקצר. ב. היה ספק אם יהיו עשרה עונים ולכן קיצרו. אני אמרתי שע"פ מה שאני יודע, החזרה של מוסף היא עיקר קדושת היום ולכן אין לקצר אלא במצב של דוחק - מה שאין בשבת, שלא ממהרים לשום מקום. שמעתי שהרב משאש אומר שגם אחרי שהתבטלו הטעמים האלו, יש להמשיך לומר חזרה מקוצרת. האם הרב משאש אכן אמר זאת? אם כן, מה הסיבה? למה לא לומר חזרה, עיקר קדושת היום? 2) שאלה שלא קשורה לראשונה - יש אדם מבוגר בבית הכנסת שיודע לקרוא אבל בכל זאת לא מתפלל אלא שומע הכל מהחזן וכשלא שומע את החזן(כגון ב’ברוך שם כבוד וכו’)אומר בחלש. ברור לי שלא להעיר לו אבל האם דבר כזה מותר עקרונית? תודה רבה.
תשובה
1. אצל אחינו יוצאי מרוקו ואלג'יר מקובל אצלם שלא עשו חזרה בתפילת מוסף ובתפילות נוספות. וכך כתבו הרב שלום משאש זצ"ל בשו"ת שמש ומגן א,לז וכן הרב יוסף משאש זצ"ל בספרו מים חיים (א,מא) לחזק המנהג מפני התקלות של שיחות חולין, ואי כוונה בעניית אמן. וכך כתב הרב טולדנו זצ"ל בספרו דברי שלום ואמת ח"ב. מהטעם השני שהזכרת . לעניות דעתי כיוון שכך נוהגים תפוצות ישראל ובמיוחד עם 9 יענו אמן אין בכך איסור וכך ראוי לנהוג. וכך ראיתי בתי כנסת רבים של יוצאי מרוקו נוהגים. אם לא ניתן לשנות הנח להם לישראל. 2. מותר עקרונית אם הוא מכוון לצאת ומכוונים להוציא אותו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il