שאל את הרב

  • הלכה
  • תערובת מאכלים

חיתוך בצל בסכין חלבית

undefined

הרב חיים שרייבר

ל אדר א' תשע"ו
שאלה
שלום לכבוד הרב, חתכתי בטעות בצל על קרש פרווה עם סכין חלבית שאינה בת יומה, ובישלתי בסיר בשרי שאינו בן יומו. מה דין הסכין, הסיר והמאכל. תודה רבה.
תשובה
שלום ראשית, צריך לדעת שלא כל סכין הנקראת חלבית דינה באמת כך. רק סכין שערבה חלב רותח / חתכה גבינה רותחת הופכת להיות חלבית, אך סכין שמרחו בה גבינה קרה אינה חלבית לענין זה שתהפוך את החריף לחלבי. במקרה והסכין ודאי חלבית יש הבדל בין אשכנזים לספרדים: הסכין לדעת כולם נשארה חלבית. לאשכנזים: כאשר בישל את הבצל בכלי בשרי ללא בשר רק עם ירקות ומים וכדו': אם ידוע כמה בשר בלוע בבצל צריך ששים רק כנגד הבשר ואם אינו ידוע צריך שישים כנגד כל הבצל. כשיש שישים הכל מותר כולל הבצל (ש"ך סי' צ"ד ס"ק כ"ג, ט"ז סי' צ"ו ס"ק ה', רע"א סי' צ"ד הגהה על סעיף ו') ויש אוסרים את הבצל. (פמ"ג על הש"ך הנ"ל, ערוך השולחן סי' צ"ד סע' כ"ז). (עיין עוד בש"ך סי' צ"ו ס"ק ח' ובט"ז ס"ק ד'). כאשר אין שישים כנגד הבצל (לפי התנאים לעייל) הבצל אסור וצריכים להכשיר את הסיר. כאשר בישל את הבצל ביחד עם בשר, האם המאכל נאסר? הרמ"א (סי' צ"ו סע' א') הבצל אסור רק כדי נטילה (2 ס"מ), ולפי זה יש לחשב שישים כנגדו לדעת אם התבשיל נאסר או לא. (עיין עוד פרטי דין בדברי הרמ"א שם ובנו"כ). לספרדים: הנוהגים כבן איש חי (ש"ש פרשת קורח אות יב) וככף החיים (יו"ד סי' צ"ו ס"ק י') לכתחילה יש להחמיר כאשכנזים, ובמקום הפסד מרובה ובשעת הדחק אפשר להקל. לנוהגים כרב עובדיה (הליכות עולם ז עמוד עב) הכל מותר. יום טוב
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il