הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
שיחת מוצ"ש לפרשת אמור | הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

שיחת מוצ"ש לפרשת אמור | הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א

שיחת מוצ"ש לפרשת אמור מפי ראש ישיבת בית אל הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א בשידור חי מבית המדרש של ישיבת בית אל

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

י"א אייר ה'תשפ"ד | 19/5/2024

זמני היום | לזמנים נוספים
  • 8:31 סוף זמן קריאת שמע למגן אברהם
  • 9:07 סוף זמן קריאת שמע לגר"א

שבת בהר

י"ז אייר ה'תשפ"ד

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 19:00 כניסת שבת
  • 20:17 צאת שבת
  • 20:54 צאת שבת ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

שיעורי וידאו

הלכה יומית

undefined
סימניות נדבקות בשבת

שאלה

רציתי לשאול אם יש היתר להעביר סימניות נדבקות בספר ממקום למקום, וכן אם יש היתר להוריד אותם מהחפיסה שהם בעצם מודבקות אליה. מה הצדדים לאיסר ולהיתר? (אשמח לקבל מקורות)

תשובה

לשואל, שלום! מותר להעביר את הסימניות ממקום למקום בספר. לעומת זאת הורדתן בפעם הראשונה מן החפיסה שלהן שנויה במחלוקת, ומעיקר הדין נראה לענ"ד שהלכה שיש מקום להקל אבל מכיוון שהצורך בזה אינו משמעותי טוב להחמיר בדבר. הרחבה: נאמר בשולחן ערוך (סימן שמ סעיף יד): "המדבק ניירות... הרי זה תולדת תופר, וחייב. וכן המפרק ניירות דבוקים... הרי זה תולדת קורע, וחייב". אך במגן אברהם שם (ס"ק יח) ובמשנה ברורה (ס"ק מה) כתבו שאם ההדבקה היא זמנית ולא נעשתה לקיום - אין איסור בקריעה. לכן הדבקת סימניה או הסרתה ממקומה בספר מותרים, מאחר שברור שזוהי הדבקה לזמן קצר (שמירת שבת כהלכתה החדש, פכ"ח ס"ח). לעומת זאת לגבי הורדת הסימניה מהחפיסה שהיא מודבקת בה מצאנו מחלוקת (בעניין זה ובדוגמאות אחרות כיוצא בזה: הסרת מדבקה מפלסטר, או פתיחת מדבקה של טיטול חדש): בשמירת שבת כהלכתה (שם, וכן פל"ה סכ"ז לגבי פלסטר) אסר זאת, וכתב שאינו דומה להיתרם של המגן אברהם והמשנ"ב, מאחר שההדבקה בתחילה אמנם לא נועדה להישאר לעולם אבל מאידך היא נועדה להישאר כך זמן מרובה, ולכן הדבר אסור על כל פנים מדרבנן. לעומתו, ביחווה דעת (ח"ו סי' כד) בסופו כתב שאין לחלק בזה, וכל עוד ההדבקה לא נועדה לעולם מותר להסיר אותה. המחלוקת אינה קוטבית: גם בשש"כ (במהדורה החדשה, בניגוד לקודמת) כתב בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל שבשעת צורך גדול ניתן להקל לפתוח את הפלסטר. מאידך, גם ביחווה דעת שם כתב (לגבי הטיטולים) שרצוי להכין את המדבקות מערב שבת (וראה ברמ"א בסי' שיז ס"ג: "ואין להתיר - תפירה שאינה מיועדת לקיימא - בפני עם הארץ"). לא רק מימד הזמן שלו נועדה ההדבקה מלכתחילה חשוב כאן, אלא גם איכות ההדבקה: מכיוון שהדבקה זו חלשה, מסתבר שאין בה משום תופר וקורע ('בנין שבת' ח"ב עמ' עז, מלאכת תופר פ"י סק"ה, והביא כמה מקורות לכך; ציין לו בשש"כ החדש פכ"ח הערה כא). לכן מסתבר כדעה המתירה, בפרט שגם לדעה המחמירה אין זה אלא מדרבנן כמו שכתב בשש"כ שם, ואעפ"כ נראה שמכיוון שאין כל כך צורך בדבר ראוי להחמיר בזה.

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

מחשבון בר מצווה
תוכלו לברר מתי תאריך בר המצווה שלכם, פרשת הבר מצווה שלכם ואיזו פרשה תקראו
פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
בית הוראה לטהרת המשפחה
מענה בתוך 3 שעות
פרשת השבוע

בנתיבי הפרשה - בהר

בנתיבי הפרשה - בהר

שיחתו השבועית של הרה"ג זלמן ברוך מלמד לפרשת השבוע, פרשת בהר - לקריאה או לצפיה.

לימוד יומי י"א אייר תשפ"ד

להרשמה ללימוד יומי
ספירת העומר

סרטונים קצרים מיוחדים

סדרות שיעורים

לימוד והעמקה ספר שמואל (125)
לימוד והעמקה ספר שמואל (125)
תנ"ך ונוספים (69)
תנ"ך ונוספים (69)
לנתיבות ישראל (115)
לנתיבות ישראל (115)
למהלך האידאות בישראל (19)
למהלך האידאות בישראל (19)
אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (143)
אורות התחיה - הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א (143)
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (612)
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (612)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il