הישיבה
הגדולה
בעולם

הקדשת הלימוד באתר

הקדש
30 יום קודם החג דורשים בהלכות החג

30 יום קודם החג דורשים בהלכות החג

הרב דוב ליאור מבאר: מהו ביטול חמץ? ביאור מצוות בדיקת חמץ. איסור אכילת חמץ. האם מי הכינרת כשרים לפסח? מהו איסור קיטניות? מה דין פרכיות אורז? וביאור שיעורי אכילת מצה.

לכל הכתבות

זמני היום בירושלים

י"ז אדר ה'תשפ"ה | 17/3/2025

זמני היום | לזמנים נוספים
  • 17:53 שקיעה

שבת ויקהל פרה

כ"ב אדר ה'תשפ"ה

זמני השבת | פרשת השבוע
  • 17:16 כניסת שבת
  • 18:29 צאת שבת
  • 19:09 צאת שבת ר"ת

אולי יעניין אותך

ישיבת בית אל

רבני ישיבת בית אל ספרי ישיבת בית אל
שאל את הרב

סרטונים קצרים מיוחדים

הלכה יומית

undefined
טיפול רפואי בגוי

הרב עזריה אריאל

שאלה

שלום כבוד הרב. ברצוני לשאול את הרב , האם ניתן לרופא יהודי לטפל בחולה נוכרי ביום חול?! (הבנתי שיש התייחסות לתקופות שונות,) אשמח אם הרב יבהיר לי את העניין, וכן מה נפסק להלכה היום. תודה

תשובה

לשואל, שלום! הלכה למעשה יש להעניק טיפול רפואי לכל חולה ללא הבחנה. על פי הדין המקורי יש להבחין בין "עובד עבודה זרה" לבין "גר תושב": על הראשון הצטוינו "לא תחנם", ומשמעות הדבר שאין לרחם עליהם, ולכן אסור לרפא אותם. על השני הצטוינו "גר ותושב וחי עמך", ומצוה להחיותו ולסייעו. כך לשון הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פ"י הל' א-ב, במהדורות המדויקות ללא צנזורה): "אין כורתין ברית לעובדי עבודה זרה... ואסור לרחם עליהם, שנאמר 'ולא תחנם'. לפיכך אם ראה גוי עובד עבודה זרה אובד או טובע בנהר - לא יעלנו... מכאן אתה למד שאסור לרפאות עובדי עבודה זרה אפילו בשכר, ואם היה מתיירא מהן או שהיה חושש משום איבה - מרפא בשכר, אבל בחינם אסור. וגר תושב הואיל ואתה מצווה להחיותו מרפאים אותו בחינם". ההבחנה לגבי עובד עבודה זרה בין שכר לחינם אינה מהותית, אלא נובעת מהערכה שסירוב לטפל בחינם יתקבל יותר, אך ראשונים אחרים הקלו יותר מזה כאשר יש חשש איבה ודרכי שלום, לרפא אפילו בחינם, וכך פסק הרמ"א (יו"ד סי' קנח ס"א, ובביאור הגר"א שם: "והכל לפי העניין"). לעניין ההבחנה בין "עובד עבודה זרה" לבין "גר תושב" בהקשר זה יש מקום להאריך. מדברי הרמב"ם נראה שגם מי שאינו עבודה זרה בפועל, אם אינו עומד בכל כללי גר תושב (קבלת שבע מצוות בני נוח מתוך אמונה בתורת משה) - גדרו עדיין כעובד עבודה זרה. כידוע, הרמב"ם בתשובותיו כותב שהמוסלמים אינם עובדי עבודה זרה, ואמונת הייחוד שלהם "אין בה דופי", ובכל זאת כתב בתשובה אחרת (סי' קמח) שאסור לרפא אותם. אם כי, הרמב"ם עצמו כידוע שימש רופא למוסלמים במצרים, והסמ"ג (ל"ת מה) סובר שעשה זאת בשכר דווקא (הרחבתי על כך במאמר 'לא תחנם בהיתר המכירה', נכלל בקובץ 'התורה והארץ' ח). מכל מקום, הלכה למעשה כיום אין ספק שמשום דרכי שלום חובה להגיש טיפול רפואי לכל אדם ללא כל הבחנה, ולפי ידיעתי זוהי דעת כל הפוסקים כיום. ובלשון הרב עובדיה יוסף זצ"ל (שו"ת יביע אומר ח"ח או"ח סי' לח, לגבי חילול שבת לריפוי גוי): "ובפרט בזמן הזה שעל ידי כלי התקשורת החדישים ברגע אחד יכולים לדעת כל המתרחש בעולם קטן זה".

לקריאה בהרחבה >
להקדשת הלכה יומיתלאלפי מנויים בדוא"ל ובאתר

עוד באתר

בית הוראה לטהרת המשפחה
מענה בתוך 3 שעות
פרשני
פרויקט ויקי הגולשים שותפים ביצירת פירוש פשטי ומקיף וכולל על כל הספרות התורנית
פרשת השבוע

בנתיבי הפרשה - ויקהל פקודי

בנתיבי הפרשה - ויקהל פקודי

שיחתו השבועית של הרה"ג זלמן ברוך מלמד לפרשת השבוע, פרשת ויקהל - פקודי לקריאה או לצפיה.

לימוד יומי י"ז אדר תשפ"ה

להרשמה ללימוד יומי
פסח

שיעורי וידאו

סדרות שיעורים

קול צופיך - הרב שמואל אליהו (651)
קול צופיך - הרב שמואל אליהו (651)
רביבים (757)
רביבים (757)
חמדת השבת (48)
חמדת השבת (48)
קרוב אליך (590)
קרוב אליך (590)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (71)
עין אי"ה - הרב משה גנץ (71)
יסודות הש"ס (23)
יסודות הש"ס (23)
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il