ישיבה - בשביל זה יש אינטרנט
שבת בקראון פלזה עם הרב שמואל אליהו והרב יוני לביא ושבת שירה עם הרב סבתו
בית המדרש פרשת שבוע ותנ"ך וישלח

ויוותר יעקב לבדו

הסיפור של מאבק יעקב עם המלאך כסימן לעתיד לבוא ביחסם ובמלחמתם של ישראל בגויים, במשך כל הדורות.
זלמן ברוך מלמד שליט"אפרשת וישלח, תשס"ג
4964
מוקדש לרפואת
אשר ישעיהו בן רבקה
לחץ להקדשת שיעור זה
"ויוותר יעקב לבדו ויאבק איש עמו עד עלות השחר. וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו ותקע כף ירך יעקב בהאבקו עמו. ויאמר, שלחני כי עלה השחר, ויאמר, לא אשלחך כי אם ברכתני. ויאמר אליו, מה שמך, ויאמר יעקב. ויאמר, לא יעקב יאמר עוד שמך כי אם ישראל, כי שרית עם אלקים ועם אנשים ותוכל".

בפסוקים אלו מרומזת מערכת היחסים בין ישראל לעמים במשך כל הדורות. מעשה אבות סימן לבנים.
העולם-הזה דומה ללילה והגאולה העתידה היא עלות השחר וזריחת החמה. במשך כל הדורות הדומים ללילה נמשך המאבק בין ישראל לעמים. עם ישראל עומד לבדו, "עם לבדד ישכון" כמו שיעקב נותר לבדו. עם ישראל הולך בדרכו המיוחדת באמונתו בה' אחד, וכל העמים נאבקים עימו ולא יכולים לו.

הצלחת הגויים מתבטאת רק בפגיעה בכף הירך, הם יכולים רק לגרום שעם ישראל יהלך צולע. הם מצליחים להאט את קצב ההליכה לקראת הגאולה אבל אינם יכולים לעצור לגמרי את ישראל.

עם ישראל מתקדם לקראת גאולתו כשהוא צולע עד עת הגאולה הקרובה לבוא, ואז בעלות השחר יודו כל העמים בצדקת דרכו של ישראל ויברכו אותו, ואז תזרח השמש לרפאותו. כמו שנאמר, "וזרחה להם יראי שמי שמש צדקה ומרפא בכנפיה" (מלאכי ג).

הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש הישיבה בבית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד והעומד בראש ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל. לקורות חייו המלאים לחץ כאן. לשאלות ותשובות מהרב לחץ כאן.
עוד בנושא וישלח
שאל שאלה

לא ניתן להעביר הודעה לרבנים באמצעות מערכת התגובות.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il