- הלכה מחשבה ומוסר
- פרק א
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
פרק א פסקה ט"ו
התביעה לחיים נצחיים וטהורים באה מתוך התבוננות בשליחות שלנו כעם סגולה.
כשמדברים על דבר תעודת ישראל בעולם מיד אנו באים לההכרה של העדות על גאות ה', שבאה ע"י כנסת ישראל, המבררת במציאותה את היסוד האלוקי של הנהגת העמים והממלכות, וממילא של כל המציאות כולה - ומזה אנו באים לידי תביעה הקדושה והטהרה בחיים המעשיים ובחיים העיוניים.
כשמתבוננים מהי השליחות והיעוד של האומה הישראלית רואים שדרך עם ישראל מתגלה ההשגחה של הקב"ה בעולם השגחה שהיא מובילה את העולם להכרה בגדלות ה'. ההשגחה שיש לקב"ה על עם ישראל בכך שהוא עם הנצח הוא העם שלמרות שכל העמים כולם רצו לדכאו הוא נשאר העם שמשפיע על כל התרבות האנושית זה מלמד על הנהגת ה' את העולם. המקום שהכי קשה להנהיג אותו זה הבחירה החופשית של האדם. עוד יותר קשה להנהיג את הממלכות והמעצמות שבהם מתגלה עוצמת האדם בצורה הכי גדולה. ובכל אופן הקב"ה גם בחלק זה מנהיג את העולם זה מעיד על כך שהקב"ה משגיח גם על כל המציאות כולה.
ההכרה בהשגחת ה' היא מביאה את האדם להבנה שכל המציאות כולה ביסודה הינה מציאות אלוקית ובכל דבר יש נקודה טהורה אלוקית. ולכן נולדת תביעה לחיים טהורים.
טהרה- הקב"ה ברא את המציאות. ניתן לטמא לקלקל אותה ולהוציא אותה מהמציאות הברשיתית שלה. אולם כיון שיסוד העולם אלוקי יש תביעה לחזור ולחשוף את נקודת הראשית.
קדושה - האמונה שהעולם הוא לא עולם שעומד בפני עצמו אלא הוא עולם שמחובר לעולמות עליונים יותר הוא מה שמביא את התביעה לקדושה שהיא תביעה לתהליך התעלות של העולם התעלות מתוך יתר חיבור לעולם הנצח.
את שתי המדרגות האלו אנו תובעים בכל הצדדים של החיים המעשיים והרוחניים.
כשמתבוננים מהי השליחות והיעוד של האומה הישראלית רואים שדרך עם ישראל מתגלה ההשגחה של הקב"ה בעולם השגחה שהיא מובילה את העולם להכרה בגדלות ה'. ההשגחה שיש לקב"ה על עם ישראל בכך שהוא עם הנצח הוא העם שלמרות שכל העמים כולם רצו לדכאו הוא נשאר העם שמשפיע על כל התרבות האנושית זה מלמד על הנהגת ה' את העולם. המקום שהכי קשה להנהיג אותו זה הבחירה החופשית של האדם. עוד יותר קשה להנהיג את הממלכות והמעצמות שבהם מתגלה עוצמת האדם בצורה הכי גדולה. ובכל אופן הקב"ה גם בחלק זה מנהיג את העולם זה מעיד על כך שהקב"ה משגיח גם על כל המציאות כולה.
ההכרה בהשגחת ה' היא מביאה את האדם להבנה שכל המציאות כולה ביסודה הינה מציאות אלוקית ובכל דבר יש נקודה טהורה אלוקית. ולכן נולדת תביעה לחיים טהורים.
טהרה- הקב"ה ברא את המציאות. ניתן לטמא לקלקל אותה ולהוציא אותה מהמציאות הברשיתית שלה. אולם כיון שיסוד העולם אלוקי יש תביעה לחזור ולחשוף את נקודת הראשית.
קדושה - האמונה שהעולם הוא לא עולם שעומד בפני עצמו אלא הוא עולם שמחובר לעולמות עליונים יותר הוא מה שמביא את התביעה לקדושה שהיא תביעה לתהליך התעלות של העולם התעלות מתוך יתר חיבור לעולם הנצח.
את שתי המדרגות האלו אנו תובעים בכל הצדדים של החיים המעשיים והרוחניים.

פרק א, סעיף ב
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ח

פרק א, פסקה ג
הרב ש. יוסף וייצן | איר תשס"ח

פרק א פסקה ט"ז
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"ט

פרק א פסקה יד
הרב ש. יוסף וייצן | תשס"ט

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
נעשה ונשמע בחיי משפחה
סדרת שיעורים בזוגיות - שיעור 1
כ"ט שבט תשע"ח
האם יש חבלי משיח בדורנו?
עיון בחזון העצמות
ב' אייר תשפ"ג
ייחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה
אורות ישראל - פרק א' פסקה ח'
כ"ב אייר תשפ"ב
הערות הלכתיות לפסח
מתוך יום העיון לקראת פסח בישיבת בית אל, תשע"א
א' ניסן תשע"א
איך ללמוד גמרא?
איך לקשור את הסכך?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
הדלקה וכיבוי ביום טוב
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
שימוש בתנור אחד לחלב ובשר
שופר
כיצד הצפירה מובילה לאחדות בעם?
דיני פרשת זכור
שבועות מעין עולם הבא!
איך לא להישאר בין המצרים?
שינה בסוכה ודין מצטער
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ב
