- פרשת שבוע ותנ"ך
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
3220
הקמת המשכן - בריאת העולם היא, עולם אחר מזה שנברא במעשה בראשית. לא עולם הטבע אלא עולם הנס. משום כך חנוכתו היתה ביום השמיני. כי כך למדנו בדברי המהר"ל מפראג "כי הטבע הוא תחת מספר שבעה ומה שהוא על הטבע הוא שמיני" (תפארת ישראל פרק א').
עולם הטבע יצירתו ע"י הקב"ה והאדם צריך לשכללו ולפתחו ולהכניס בו רוח "אשר ברא אלקים לעשות" לא אשר ברא ועשה אלא ברא שהאדם יוסיף לעשות. ואילו המשכן, עולם שמעל לטבע, יצירתו ע"י ישראל והקב"ה הוא שמכניס בו רוח "ושכנתי בתוכם".
עולם הטבע ראשיתו חושך ורק אח"כ בא האור, לפיכך "ויהי ערב תחלה" ואילו העולם שמעל הטבע, ראשיתו וסופו אור "ועמיה שריה נהורא" ועל כן "ויהי ביום השמיני". ומכאן, בעולם הטבע הלילה הולך אחר היום, ואילו בעולם שמעל הטבע, היום הולך אחר הלילה, הקדשים אכילתם ביום ובלילה שלאחריו.
"ויהי ביום השמיני" - יום שמעל הטבע התבלט גם בעל טבעיות "ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא העם וירנו ויפלו על פניהם" אש מלפני ה' עולם שמעל לטבע מצא משכנו ביצירתם של ישראל, על כן וירונו, התמלא שמחה.
(התשמ"ב)
למה משווים את העצים לצדיקים?
למטר השמיים
האם מותר לפנות למקובלים?
מה עיקר הגאולה?
דיני ברכות בתיקון ליל שבועות
הלכות שטיפת כלים בשבת
ראיית המבט השלם
איך עושים קידוש?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
האם מותר להשתמש בתאריך לועזי?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת

הילולא של רבי מאיר בעל הנס
מתוך "קול צופייך" גיליון 400
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | אייר תשס"ז
הלכות שילוח הקן
הרב אליעזר מלמד | תשנ"ד

סיפור ליום ירושלים
הרב עודד וולנסקי | כח איר תשע"ח
