- פרשת שבוע ותנ"ך
- שמיני
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
"ויהי ביום השמיני"
בגמרא למדנו: תניא אותו יום היתה שמחה לפני הקב"ה ביום שנבראו בו שמים וארץ כתיב הכא "ויהי ביום השמיני" וכתיב התם "ויהי ערב ויהי בקר יום אחד". (מגילה י').
הקמת המשכן - בריאת העולם היא, עולם אחר מזה שנברא במעשה בראשית. לא עולם הטבע אלא עולם הנס. משום כך חנוכתו היתה ביום השמיני. כי כך למדנו בדברי המהר"ל מפראג "כי הטבע הוא תחת מספר שבעה ומה שהוא על הטבע הוא שמיני" (תפארת ישראל פרק א').
עולם הטבע יצירתו ע"י הקב"ה והאדם צריך לשכללו ולפתחו ולהכניס בו רוח "אשר ברא אלקים לעשות" לא אשר ברא ועשה אלא ברא שהאדם יוסיף לעשות. ואילו המשכן, עולם שמעל לטבע, יצירתו ע"י ישראל והקב"ה הוא שמכניס בו רוח "ושכנתי בתוכם".
עולם הטבע ראשיתו חושך ורק אח"כ בא האור, לפיכך "ויהי ערב תחלה" ואילו העולם שמעל הטבע, ראשיתו וסופו אור "ועמיה שריה נהורא" ועל כן "ויהי ביום השמיני". ומכאן, בעולם הטבע הלילה הולך אחר היום, ואילו בעולם שמעל הטבע, היום הולך אחר הלילה, הקדשים אכילתם ביום ובלילה שלאחריו.
"ויהי ביום השמיני" - יום שמעל הטבע התבלט גם בעל טבעיות "ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא העם וירנו ויפלו על פניהם" אש מלפני ה' עולם שמעל לטבע מצא משכנו ביצירתם של ישראל, על כן וירונו, התמלא שמחה.
(התשמ"ב)
הקמת המשכן - בריאת העולם היא, עולם אחר מזה שנברא במעשה בראשית. לא עולם הטבע אלא עולם הנס. משום כך חנוכתו היתה ביום השמיני. כי כך למדנו בדברי המהר"ל מפראג "כי הטבע הוא תחת מספר שבעה ומה שהוא על הטבע הוא שמיני" (תפארת ישראל פרק א').
עולם הטבע יצירתו ע"י הקב"ה והאדם צריך לשכללו ולפתחו ולהכניס בו רוח "אשר ברא אלקים לעשות" לא אשר ברא ועשה אלא ברא שהאדם יוסיף לעשות. ואילו המשכן, עולם שמעל לטבע, יצירתו ע"י ישראל והקב"ה הוא שמכניס בו רוח "ושכנתי בתוכם".
עולם הטבע ראשיתו חושך ורק אח"כ בא האור, לפיכך "ויהי ערב תחלה" ואילו העולם שמעל הטבע, ראשיתו וסופו אור "ועמיה שריה נהורא" ועל כן "ויהי ביום השמיני". ומכאן, בעולם הטבע הלילה הולך אחר היום, ואילו בעולם שמעל הטבע, היום הולך אחר הלילה, הקדשים אכילתם ביום ובלילה שלאחריו.
"ויהי ביום השמיני" - יום שמעל הטבע התבלט גם בעל טבעיות "ותצא אש מלפני ה' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים וירא העם וירנו ויפלו על פניהם" אש מלפני ה' עולם שמעל לטבע מצא משכנו ביצירתם של ישראל, על כן וירונו, התמלא שמחה.
(התשמ"ב)

פרשת שמיני תשע"ח מדברי הרב אליהו זצוק"ל
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | ניסן תשע"ח

הכפרה שלפני חנוכת המשכן
הרב אביחי קצין | תשס"ט
כִּי תַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדוֹן מִן הָאָרֶץ
קול צופייך - שמיני תשפ"א
הרב שמואל אליהו | כ"ג ניסן תשפ"א
קדושת האכילה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | כד ניסן תש"פ

הרב אברהם צוקרמן זצ"ל
ראש ישיבת כפר הרוא"ה וראש ישיבות בני עקיבא

"פנחס בן אלעזר בן אהרון הכהן"
התשמ"ו, התשס"ב, התשס"ג

"וירא בלק בן ציפור"
התשמ"ג, התשמ"ט, התשנ"ו, התשנ"ז

"וידבר משה אל ראשי המטות"
תשמ"ח, תשנ"א

"זמן מתן תורתנו"
תשנ"ג
בדיקת פירות ט''ו בשבט
סוכת עראי דיגיטלית
כיצד הופכים את צום עשרה בטבת לששון ולשמחה?
איך השבת היא זכר ליציאת מצרים?
קילוף פירות וירקות בשבת
למה תוקעים בשופר בראש השנה?
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
המסר לחינוך הילדים שכולנו חייבים לקחת ממצוות "הקהל"
למה ללמוד גמרא?
מה מיוחד בעבודת יום כיפור?

תפילת הדרך - עדות המזרח
הסידור המהיר | תשרי תשע"ז

"וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם"
הרב אביחי קצין | ז שבט תשס"ח

הלכות ברכות ומנהגי ט"ו בשבט
מתוך "קול צופייך" גיליון 391
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל
זמן ק"ש ותפילת שחרית
פרק יא
הרב אליעזר מלמד | תשס"ד
כיצד יתכן שהעם הקדוש חוטא?
שיעור 9 - פרק ב'
הרב בן ציון אוריאל | ז' שבט תשפ"ג
הדרך החוצה מהעצבות
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | ד' שבט תשפ"ג
