- משפחה חברה ומדינה
- מעמד חברה בע"מ
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
מקומם של עובדי חברה - פרק ג'
מדוע לא ניתן לחייב את נכסיהם האישיים של השותפים בחברה בשל חובות של החברה? מדוע כאשר עובד של החברה משיא עצה רעה בשם החברה או מבצע פשע יש בסיס לתבוע את החברה?
בשיעור שעבר הבאנו את הגישה, שיש לקבל את התפיסה הכללית ביחס לחברה, ולטעון שהיא מהווה ישות כלכלית עצמאית.
החולקים על גישה זו טוענים, שלא ניתן ליצור 'יצירה' חדשה אותה אין ההלכה מכירה. העקרון של 'כל תנאי שבממון קיים', אינו מתייחס ליצירת מושגים, אלא רק לתנאים הסכמיים כאלו ואחרים. לדוגמא, ניתן לבצע עסקת מכר ולהתנות 'על מנת שאין לך עלי הונאה'. כלומר, גם אם המחיר הוא מופקע, הקונה מוותר על זכותו לבטל את המקח בטענה זו. לעומת זאת מושג הבעלות, על פי ההלכה, לעולם מיוחס לאדם פלוני או לקבוצת אנשים, ולא ניתן ליצור מציאות הלכתית חדשה שתחשב כבעלים של ישות ערטילאית.
נבחן את האפשרות להגדיר את פעולת החברה כשותפות של בעלי המניות בנכסי החברה. השאלה הקלאסית הנשאלת היא מדוע לא ניתן לחייב את נכסיהם האישיים של השותפים בחברה בשל חובות של החברה?
התשובה לשאלה זו פשוטה, והיא שכל העוסק עם החברה יודע שאין לו בסיס לתביעה אישית כנגד בעלי המניות, יהיה מצבם הכלכלי אשר יהיה. על כן הרי זה כמו כל "תנאי שבממון", התנאי הוא ששעבוד הנכסים לתביעה מכח מערכת היחסים עם החברה, מוגבל לנכסי החברה בלבד.
נעלה נקודה נוספת לדיון: מדוע מוטלות על החברה התוצאות ההלכתיות-משפטיות של מעשי עובדיה? מדוע כאשר עובד של החברה חותם על חוזה בשם החברה מעשה זה מחייב את החברה (=את בעלי המניות שהם השותפים בחברה)? מדוע כאשר עובד של החברה משיא ח"ו עצה רעה (בשם החברה) או מבצע פשע וכד', יש בסיס לתבוע את החברה?
התפיסה של חברה כישות עצמאית, כוללת בתוכה תשובה לשאלות אלו. אותה יצירה משפטית, חייבת לפעול על ידי זרועותיה האנושיים בדמות עובדי החברה (האורגנים של החברה).
לכאורה, יש לראות את עובדי החברה כשליחים של בעלי המניות, ותוקף פעילותם הוא על בסיס דיני השליחות.
בשיעור הבא נציג את המגבלות של דיני השליחות על פי ההלכה, המקשים על ההבנה ששליחות היא הבסיס ההלכתי העקרי להסבר "תוקף" פעילותם של עובדי חברה.
החולקים על גישה זו טוענים, שלא ניתן ליצור 'יצירה' חדשה אותה אין ההלכה מכירה. העקרון של 'כל תנאי שבממון קיים', אינו מתייחס ליצירת מושגים, אלא רק לתנאים הסכמיים כאלו ואחרים. לדוגמא, ניתן לבצע עסקת מכר ולהתנות 'על מנת שאין לך עלי הונאה'. כלומר, גם אם המחיר הוא מופקע, הקונה מוותר על זכותו לבטל את המקח בטענה זו. לעומת זאת מושג הבעלות, על פי ההלכה, לעולם מיוחס לאדם פלוני או לקבוצת אנשים, ולא ניתן ליצור מציאות הלכתית חדשה שתחשב כבעלים של ישות ערטילאית.
נבחן את האפשרות להגדיר את פעולת החברה כשותפות של בעלי המניות בנכסי החברה. השאלה הקלאסית הנשאלת היא מדוע לא ניתן לחייב את נכסיהם האישיים של השותפים בחברה בשל חובות של החברה?
התשובה לשאלה זו פשוטה, והיא שכל העוסק עם החברה יודע שאין לו בסיס לתביעה אישית כנגד בעלי המניות, יהיה מצבם הכלכלי אשר יהיה. על כן הרי זה כמו כל "תנאי שבממון", התנאי הוא ששעבוד הנכסים לתביעה מכח מערכת היחסים עם החברה, מוגבל לנכסי החברה בלבד.
נעלה נקודה נוספת לדיון: מדוע מוטלות על החברה התוצאות ההלכתיות-משפטיות של מעשי עובדיה? מדוע כאשר עובד של החברה חותם על חוזה בשם החברה מעשה זה מחייב את החברה (=את בעלי המניות שהם השותפים בחברה)? מדוע כאשר עובד של החברה משיא ח"ו עצה רעה (בשם החברה) או מבצע פשע וכד', יש בסיס לתבוע את החברה?
התפיסה של חברה כישות עצמאית, כוללת בתוכה תשובה לשאלות אלו. אותה יצירה משפטית, חייבת לפעול על ידי זרועותיה האנושיים בדמות עובדי החברה (האורגנים של החברה).
לכאורה, יש לראות את עובדי החברה כשליחים של בעלי המניות, ותוקף פעילותם הוא על בסיס דיני השליחות.
בשיעור הבא נציג את המגבלות של דיני השליחות על פי ההלכה, המקשים על ההבנה ששליחות היא הבסיס ההלכתי העקרי להסבר "תוקף" פעילותם של עובדי חברה.

מעמדה של חברה בע"מ
הרה"ג שלמה דיכובסקי | חשון תשס"ז

בעלי חברה - פרק ב'
הרב סיני לוי | תשס"ה

מעמדה של חברה - פרק א'
הרב סיני לוי | תשס"ה

מעמדה של חברה - חלק ד'
הרב סיני לוי | תשס"ה

הרב סיני לוי

חלק א': קניין דברים
חשוון התשס"ו

חלק ג': דרכי ההקנאה
חשוון התשס"ו

נתיב תנועה
חלק א'
כסלו תשע"ב

חלק ה': סיטומתא - המשך
כסלו התשס"ו
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
האם מותר לפנות למקובלים?
למה משתכרים בפורים? איך עושים זאת נכון?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
איך לא להישאר בין המצרים?
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
איך אפשר להשתמש באותו מיקרוגל לחלבי ובשרי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
כל ההתחלות קשות

סליחות נוסח עדות המזרח להורדה
הסידור המהיר | אלול תשע"א

שירת האומה הישראלית - לפרשת האזינו
הרב דוד דב לבנון | האזינו תשס"ב

סליחות נוסח עדות המזרח להורדה
הסידור המהיר | אלול תשע"א

ערב כיפור
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ט
העמק דבר פרשת וזאת הברכה - חלק ב'
הרב חיים כץ | ו' בתשרי תשפ"ד
