בית המדרש

  • פרשת שבוע ותנ"ך
  • מצורע
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לרפואת

אהרון והושע בן חיה שושנה

המסתוריות שבדיני הטומאה והטהרה

undefined

הרב דב בערל וויין

ניסן תשס"ט
2 דק' קריאה
הפרשה הכפולה השבוע מציגה בפנינו סדרה של פולחנים שמתייחסים למחלה מסוימת שמקבלת גם ביטוי גופני. חז"ל קישרו את המחלה הזאת עם חטא לשון הרע והוצאת דיבה. היום אנחנו לא מכירים את הצרעת הזאת, את תסמיניה והשפעותיה, את תקופת ההסגר שהיא מצריכה ואת תהליך הריפוי שמשיב את החולה לקהילה ולחברה. הלכות הטהרה והטומאה אינן מיושמות בעידן שאחרי חורבן בית המקדש, ומאחר שאין התייחסות מוגדרת להלכות האלה בתלמוד הבבלי, ההלכות האלה גם אינן נושא ללימוד מעמיק כמו שמקובל ללמוד, למשל, בנוגע לדיני ממונות ונזיקין בתלמוד.
במאה ה-19 רב חסידי מלומד חיבר "תלמוד" שהתייחס להלכות טהרה וטומאה. אך ההישג הלמדני הזה נתקל בביקורת מצד רבנים אחרים, נותר שנוי במחלוקת ולרוב הוא זוכה ליחס מתעלם בישיבות המודרניות ובעולם התורני בכלל. לפיכך הנושא של שתי פרשיות התורה שנקרא בשבת הזאת נשאר מסתורי ועלום מבחינתנו, למעשה.
גם אחרי כל הניסיונות להסביר ולהציג טעמים להלכות הפולחניות האלה של טומאה וטהרה, הן נותרו מסתוריות ובלתי מוסברות במידה רבה. בייחוד כששתי הפרשיות האלה באות, כמו השנה וכמו ברוב השנים, בצמד, שאלת הרלוונטיות שלהן עולה ביתר שאת ומתמיהה יותר מתמיד.
התורה, שתמיד מאתגרת אותנו להבין אותה, נשארת כאן בלתי מפוענחת. אולי זה עצמו המסר של התורה. זה עולם שמעבר לראייה הפיזית ולתפיסה הרציונלית שלנו. בני אדם בעידן המודרני תמיד חולמים על חייזרים ועל יקומים שונים משלנו. יש לנו תחושה פנימית, שהיא כמעט חלק מאתנו, שיש בבריאה יותר ממה שאנחנו חשים או מרגישים. התחושה הזאת מניעה את הדחף האישי לחיות לנצח, מציתה את הדמיון וממלאת את החלומות שלנו. היא מאפשרת לנו לדמיין ולהמציא.
מקובל לחשוב שהכורח הוא אם כל המצאה, אך במציאות נדמה לי שזה לא נכון. הדמיון הוא אם כל המצאה. לא היה שום כורח בהתקדמות הטכנולוגית המדהימה שהיינו עדים לה במאה החולפת, ובכל זאת אנשים חיו בעולם שהוא מעבר לעולם האמיתי והנוכחי ודמיינו את המחשב, את הטלפון האלחוטי ואת האינטרנט. היכולת הזאת של בני האדם לדמיין ולהתמודד עם עולם בלתי-נראה שבכל זאת קיים באמת היא אחת התכונות הנהדרות של הנפש האנושית. התורה מלמדת אותנו על קיומו של עולם אחר כזה, עולם של טומאה וטהרה, עולם מיוחד של קדושה ושל מאמץ של בני האדם להתחבר לבורא כל העולמות.
לכן, על אף שאנחנו לא בדיוק מתחברים לעולם הזה בגלל הכושר השכלי המוגבל שלנו, התורה רוצה שנדע שעולם כזה אכן קיים, גם מעבר לראייה האנושית המוגבלת שלנו, וזה לקח חיוני וחשוב מאוד לחיים.

את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il