- הלכה מחשבה ומוסר
- פרק ד'
לימוד השיעור מוקדש לרפואת
יוסף בן גרציה
1026
האהבה העדינה להקנינים הרוחניים של האומה, אומרת היא ממש מה שאומרת יראת שמים הפשוטה והאמונה התמימה, ורק חסרון הבנה יביא להאומרים הללו, בעלי הביטוי המחולף, לחשוב שהם מתנגדים זה לזה. יש שהביטוי של הוקרת האומה ואהבת כבודה אומר יותר יראת שמים ואמונה, ממה שהביטוי של יראת שמים ואמונה בעצמו אומר.
יש לפעמים איזשהי סתירה בין הופעת קוב"ה לבין הופעת ישראל. משקיעים הרבה לפתח את העניינים הרוחניים התרבותיים של עמ"י כעם וחוץ מזה יש בעמ"י רצון מאוד גדול לגלות את רצונו של הקב"ה – שהכל צריך להיות קשור לקוב"ה – יראת שמים.
לפעמים יש תנועה שאומרת בואו נפתח את הקניינים הרוחניים של האומה – נתפעל, נאהב את דרך הביטוי של האומה, את רגשותיה, את המידות, הסיפורים, השירה, האבות. יש המון דברים שבונים את הקניינים הרוחניים של האומה – את כל מה שמכוחו האומה נבנתה כאומה – האדם אוהב את הצד הזה. ואז יש תנועת נגד שאומרת שלא חשוב מה הקניינים של עמ"י אלא מה שחשוב זה לגלות את היראת שמים ואת האמונה. אולם בעומק צריך להבין שמדובר על אותו אור על אותו עניין שצריך להתגלות והוא מתגלה בתולדות היראת שמים ושל האמונה.
התנועה שמבטאת את רצונה לכבוד האומה יש בה אור כללי ושייכות לאמונה יותר מהרצון התמים ליראת שמים פשוטה. בשניה יכול להיות תפיסה מאד מגושמת של האלוקות. יכול להיות תפיסה מצומצמת של האלקות המתגלה בעולם. חושבים שהאלוקות מתגלה רק בקיום מצוות. אולם בתנועה שרואה ערך לאומה ולכבודה היא רואה את האלוקות המתגלה בתחומי החיים השונים. יש פחות נטייה להגשמת האלוקות. יש הבנה שיש אידאל לא רק במצווה אלא בכלל הופעת החיים בהקשרם הרחב.

הרב ש. יוסף וייצן
רב היישוב פסגות ור"מ בישיבת בית אל.
יהודי הוא גוי משוכלל ?!
אורות ישראל , פרק ה' פסקה ח'
כ"ז אייר תשפ"ד
עצמיות עם ישראל והגישות לטוב בעולם
אורות ישראל (שיעור 9)
ה' כסליו תשע"ג
מהות עם ישראל בגלות - מסירות נפש
אורות ישראל (שיעור 8)
ד' כסליו תשע"ג
אהבת הדומה והשונה - הרחבת החיים והעשרתם
נתיב אהבת ה' למהר"ל, פרק א' (2)
ז' טבת תשע"ב
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
סוד ההתחדשות של יצחק
חנוכה הכשרת כלי הזוגיות
ריסוק קרח בשבת- סוחט או מוליד?
הלכות שטיפת כלים בשבת
איך זוכים לראות את אליהו הנביא?
שופר
בזכות מה השכינה שורה על עם ישראל?
למה ללמוד גמרא?
איך נראית נקמה יהודית?
למה עובדים כל כך קשה לפני פסח?

חמדת השבת: כללי קדימת הברכות: המסוים, החביב, ושבעת המינים
הרב בצלאל דניאל | שבט תשפ"ה
