בית המדרש

  • מדורים
  • שער לדין
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת

יוסף בן גרציה

מקח באיסור

האם קנין שנעשה באיסור חל או לא.

undefined

הרב אוריאל אליהו

איר תשס"ט
2 דק' קריאה
האם קנין שנעשה באיסור חל או לא.
מצינו כמה דוגמאות בדברי הפוסקים - נביא כמה מהן:
א. אדם שמכר בריבית - דהיינו שקנה ביוקר תמורת הסכמת המוכר לדחות את התשלום (שו"ע חו"מ סי' רח סע' א). במקרה זה פסקו הרא"ש, הטור והשו"ע שהמקח קיים ולמדו כן מהגמ' בב"מ (ס"ה.)
ב. מי שעשה קנין בשבת, ועבר על דברי חכמים שאסרו לעשות קנין בשבת שמא יכתוב, או שעבר על דברי קבלה משום "ממצוא חפצך" (עיין ביצה לז. ורש"י ד"ה משום)
פסק השו"ע (חו"מ סי' קצה סי"א) - "אין קונין בשבת קנין סודר ואם קנו אע"פ שעשו עבירה - קנו".
וכן פסק המחבר בשו"ע חו"מ (סי' רלה סע' כ"ח) "המוכר או קונה קנין בשבת ויום הכיפורים ויו"ט, אע"פ שמכין אותו על שעבר על דברי חכמים מעשיו קיימין"
אם כן קנין שנעשה באיסור לא בטלה חלותו, אע"פ שעשה בעבירה.
ולפי זה לכאורה הוא הדין באדם שנשבע או נדר שלא ימכור ומכר - לכאורה המקח קיים.
אלא שבהגהות מרדכי (סוף מסכת שבועות) כתב שבמקרה כזה אין במעשיו כלום, וכן פסק הרמ"א (שו"ע יו"ד סי' רל), ואכן הב"י (סי' רח) דחה את דברי המרדכי האלו וסבירא ליה שהמקח קיים, וכן פסק הרמ"א (שם). [וצ"ע בסתירת פסקי הרמ"א]
אמנם יש מהאחרונים שפסקו כמרדכי וחילקו בין מקח שנעשה בשבת או מקח שכולל ריבית או מקח שנעשה תוך כדי מעבר על שבועתו.
הסמ"ע (שם ס"ק ג) תירץ שכל שיש איסור בגוף המקח המקח בטל. כגון העובר על שבועתו אבל באיסור ריבית אין האיסור במקח אלא בתוספת המעות ואף אם יחזיר את הריבית תיקן את איסורו.
אלא שתירוץ זה לא מסביר כיצד חל המקח בשבת.
לכן תירץ הש"ך (שם ס"ק ב) באופן מעט שונה שכל שהאיסור הינו במעשה המכירה כגון שבעצם המכירה עובר על שבועתו בטל המקח. אבל בשבת ובריבית - האיסור הינו מחמת דבר אחר - כלומר שאם יעשה בזמן אחר או באופן אחר לא יעבור על האיסור - א"כ גם כשעושה באיסור לא בטלו מעשיו.
בנתיבות המשפט (שם ס"ק ב) ביאר שכל שאם נבטל את המקח יתוקן האיסור - המקח בטל ולכן בעובר על בשבועתו הרי נשבע שלא למכור ואם לא חל המקח נמצא שלא מכר ולא עבר על שבועתו.
אבל כשמכר בשבת הרי החשש הינו שמא יכתוב ומה יועיל ביטול חלות המקח סוף סוף חשש הכתיבה נשאר. כיוון שלא יועיל ביטול המקח לתיקון איסורו - לא בטלוה.
על כל פנים, נחלקו האחרונים אם לפסוק כב"י והרמ"א (שו"ע חו"מ סי' רח) שדחו את דברי המרדכי וסוברים שגם העובר על שבועתו מעשיו קיימין. או שהלכה כמרדכי והרמ"א (שו"ע יו"ד סי' רל) שסוברים שבכהאי גוונא המקח בטל.
ולכולי עלמא הקונה בשבת או בריבית מעשיו קיימין.



את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il