- שבת ומועדים
- מעמד הר סיני ומתן תורה
- ספריה
- מועדים
לימוד השיעור מוקדש להצלחת
עם ישראל
יש מזור למכאובים הללו! הקב"ה הקדים רפואה למכה. "שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם, ואלו הן: תורה, ותשובה ... תשובה - דכתיב: 'בטרם הרים יֻלָדו' וכתיב: 'תשב אנוש עד דכא ותֹאמר שובו בני אדם' (פסחים נ"ד). זוהי הרי כל מגמת העולם, זהו הרי כל ענינה של תורה - להתמודד עם קשיים ולנצח, לא לפחד מהתמודדויות ולוּ הקשות ביותר. אדרבא, אורה של תורה מתעצם דווקא מתוך המאבק עם חשכת הדעות המוטעות, וככל שהחושך מסביב גובר, כך בוקעת ועולה ממנו אורה של תורה, ביתר בהירות וזכות.
הרעיון הזה מקופל בדברי רבי יהושע בן לוי במסכת שבת (דף פ"ח) המספר כי בשעה שעלה משה רבנו למרום לקבל את התורה, אמרו מלאכי השרת לפני הקב"ה: ריבונו של עולם, מה לילוד אשה בינינו? אמר להם: לקבל תורה בא. אמרו לפניו: חמדה גנוזה שגנוזה לך תשע מאות ושבעים וארבעה דורות קודם שנברא העולם, אתה מבקש ליתנה לבשר ודם? "מה אנוש כי תזכרנו ובן אדם כי תפקדנו. ד' אדֹנינו מה אדיר שמך בכל הארץ אשר תנה הודך על השמים"!
לא הבינו מלאכיהשרת איך אפשר לתת את התורה לבשרודם, איך אפשר לתת את התורה העליונה לעולם האנושי, הרי מקומה של התורה בשמים?! האדם ילוד אשה אינו יציב, הוא משנה את דעתו מעת לעת, והוא נתון להשפעות. מה לו ולתורה העליונה האלקית?! אמר לו הקב"ה למשה: החזר להן תשובה! ומה השיב להם משה? הוא הסביר להם כי זה כל ענינה של תורה: לרדת לעולם האנושי ולרומם אותו, לרדת לעולם מורכב ומסובך, חומרי ומגושם, ולהאיר את האור מתוך החושך, לתקן את הכול, ולרומם גם את המדרגות הנמוכות ביותר, להיפגש עם הדעות הרחוקות ביותר ולקרב אותם, ולא להשאיר מקום שלא יהיה מואר באור האלקי.
כאן מתברר שמבחינה מסויימת אדם קרוץ החומר עולה אף על מלאכי מרום. הוא מאחד בקרבו נשמה עליונה וגוף חומרי, ובזה הוא מאחד עליונים ותחתונים. הוא מסוגל לעלות ולהתרומם עד גבהי-גבהים ולרומם את הכול איתו. הבחירה החופשית של האדם מכניסה אותו לפני ולפנים, למקום שאין מלאכי השרת נכנסים שם , שהם עם כל גדולתם האדירה הם בבחינת עומדים. אמנם אינם יורדים ואינם נופלים, אבל גם בשל כך אינם עולים ואינם יכולים להעלות את העולם. זהו עניינם של ישראל והתורה: להאיר את החושך, לא להרפות מהתמודדות, אלא לדעת שככל שהחושך גובר, מתוך כך יגדל האור הבוקע ממנו, "כי אשב אשב בחֹשך ד' אור לי" (מיכה ז').
שבועות - זמן מתן תורתנו?
הרב מרדכי הוכמן | איר תשס"ט
חמישים יום
הרב עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) זצ"ל | תש"ן
קבלת התורה - הקדמת נעשה לנשמע
הרב חיים כץ | כ"ט אייר התשס"ה
יראתנו קודמת לחוכמתנו
הרב חיים אביהוא שוורץ | ד' סיוון תש"ע
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
שמחת ארץ ישראל
שיחת מוצאי שבת שלח לך תשע"ו
סיון תשע"ז
נתיב העבודה - המשך פרק י"ח (11)
שיעור מס' 75
כ' אייר תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (4)
שיעור מס' 93
י"ח סיון תשפ"ג
סוד ההתחדשות של יצחק
הזיכרון המשותף לראש השנה ושבת
איך עושים קידוש?
איך ללמוד גמרא?
הנס של השמן המיוחד של יעקב אבינו
האם מותר לפנות למקובלים?
אחדות זו מעבדה של בירורים
איך התפילה מקשרת אותנו לקב"ה?
מסירות או התמסרות?
בריאת העולם בפרשת לך לך
מה המשמעות הנחת תפילין?