בית המדרש

  • מדורים
  • חינוך ילדים
לחץ להקדשת שיעור זה

לימוד השיעור מוקדש להצלחת

עם ישראל

בין ההורים לבית הספר

השבוע חזר בננו וסיפר לנו על ויכוח שהיה בינו לבין המחנך על פירוש דברי חכמים באחד הנושאים הנלמדים. שאלנו אותו כמה שאלות, והסתבר לנו שהמחנך באמת פירש לא נכון, ובננו צודק

undefined

תמוז תש"ע
2 דק' קריאה
שאלה:
בננו בן 11 לומד במסגרת חינוכית עם רמה תורנית גבוהה, ילדים טובים וכד'. השבוע חזר וסיפר לנו על ויכוח שהיה בינו לבין המחנך על פירוש דברי חכמים באחד הנושאים הנלמדים. שאלנו אותו כמה שאלות, והסתבר לנו שהמחנך באמת פירש לא נכון, ובננו צודק. אנו במבוכה, מה לעשות במקרה כזה?


תשובה:
אכן, שאלה טובה - מה צריכה להיות תגובת ההורים על טעות הנעשית בין כותלי בית הספר או תלמוד התורה. מחד, תפקיד ההורים הוא לגבות את בית הספר כדי לתת לבנם בסיס נכון לקבלה ולמידה מהמלמדים, המורים וכד'. הורים שיש להם ביקורת על בית הספר שומטים את הקרקע מתחת רגלי ילדם, ומשדרים לו, שבית הספר אינו ראוי לאמונו. מאידך, אי אפשר לתמוך בפרשנות שגויה, ולומר לילד שהמורה צודק. בכלל, אתם כהורים צריכים לשמוח שיש לבנכם את התבונה לפרש כראוי דברי חכמים, ועוד, שיש לו את תכונת הביקורת החיובית, והוא מסוגל לבקר פרשנות שגויה.
מה אם כן העצה במקרה כזה? צריך ללמוד "ללכת בין הטיפות" צריך לחזק את הילד בכוחות הטובים שלו, ולעודד אותו ללמידה נכונה, אך לא לומר ביקורת על המחנך. הכיצד?
בלשון חכמים אנו מוצאים ביטוי: "כי ניים ושכיב רב אמר להא שמעתא" ( יבמות כ"ד ועוד).
כלומר, הלכה מסוימת שאמר אותה רב, נאמרה כאשר הוא היה במצב של תנומה, ולא שם לב לדבריו. אמירה כזו פירושה ביקורת נוקבת על דברי האומר, אך גם שמירה על כבודו. באותו סגנון אפשר לומר גם לבנכם, שהמורה, המחנך, היה כנראה קצת עייף, ולא שם לב למה שהוא אמר, לכן פירש לא במדויק.
בנוסף, אם המחנך יהיה פתוח לשמוע מכם, הנכם יכולים לפנות אליו ישירות, כמובן בלא ידיעת בנכם, ולספר לו את הסיפור, לא כביקורת על העבר אלא כתיקון לעתיד.
חכמים הקפידו על מלמדים בישראל, שיעשו מלאכתם בשלמות, ונקטו לשון חריפה (שו"ע יו"ד רמ"ה): "מלמד תינוקות שמניח התינוקות ויוצא, או שעושה מלאכה אחרת עמהם (תוך כדי הלימוד עוסק בעניינים אחרים) או שמתרשל בתלמודו, הרי זה בכלל "ארור עושה מלאכת ה' רמיה". הרמ"א שם מוסיף על דברי השו"ע: "ואין למלמד להיות ניעור בלילה יותר מדאי, שלא יהיה עצל ביום ללמוד".
כלומר: מלמד חייב ללכת לישון מוקדם כדי שיוכל ללמד את תלמידיו כראוי: מכאן רואים אנו את החובה הגדולה ללמד מתוך אחריות על הדברים הנלמדים. במפגש עם המחנך, תוכלו לציין בפניו את דברי הפוסקים הללו, ולחזק אותו בתפקידו, כדי שיכין טוב יותר את הלימוד, וידייק בדבריו.
את המידע הדפסתי באמצעות אתר yeshiva.org.il