- שבת ומועדים
- שיחות ליום ירושלים
- משפחה חברה ומדינה
- ירושלים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
עמרם בן סולטנה
ירושלים היא עיר המלכות, בירושלים מרכז התורה, וירושלים היא עיר המקדש.
ירושלים היא עיר מלכות בית דוד. לכן אמרו חכמים, כל שלא הזכיר מלכות בית דוד בבונה ירושלים בברכת המזון, לא יצא ידי חובתו. גם בברכת בונה ירושלים שבתפילת שמונה עשרה מזכירין מלכות בית דוד: ולירושלים עירך ברחמים תשוב וכו', ותבנה אותה בקרוב בימינו בנין עולם וכסא דוד עבדך מהרה לתוכה תכין וכו'. מלכות בית דוד היא מלכות הנבחרת ע"י ד' ויש לה מעלה אלקית. לכן אמרו, מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול. זאת מפני שכבודו של מלך ישראל הוא כבוד שמים ואין המלך יכול למחול על כבוד שמים. תלמיד-חכם יכול למחול על כבודו מפני שהתורה שלו. אבל מלך - המלכות אינה שלו, זו מלכות בשליחות רבש"ע, לכן אינו יכול למחול על כבודו. הרי מעלתה של ירושלים כעיר המלכות, מלכות בית דוד.
ירושלים היא מרכז התורה. סנהדרין הגדולה מקומה בירושלים בלשכת הגזית שבבית המקדש. חציה היה בקודש וחציה בחול. מכאן היתה יוצאת הוראה לישראל, ולכן נקרא הוא הר המוריה, שמשם יוצאת הוראה לישראל. כשאין בית-הדין הגדול במקומו אין דנים דיני נפשות, כלומר בטלים דיני נפשות ואין דנים דיני נפשות בשום בית-דין. ירושלים היא מרכז התורה כמו שנאמר בפסוק כי מציון תצא תורה ודבר ד' מירושלים, ומכאן לומדים הלכה שאין מקדשים חודשים אלא בארץ-ישראל. לכאורה קשה, אם מפסוק זה לומדים זאת, היה צריך ללמוד שאין מקדשים חודשים אלא בירושלים. אלא מכאן יש ללמוד שאף-על-פי שעיקר הקדושה היא בירושלים, כל ארץ-ישראל יש בה מקדושת ירושלים, קדושת ירושלים מתפשטת במידה מסוימת על כל ארץ-ישראל.
ירושלים עיר המקדש. הסבר זה שקדושת ירושלים מתפשטת בכל ארץ-ישראל מתחזק על-פי המשנה במסכת כלים שאומרת: עשר קדושות הן, ארץ-ישראל מקודשת מכל הארצות, שמביאין ממנה העומר ושתי הלחם. ותימה, מדוע לא הזכירה המשנה את כל המצוות התלויות בארץ ורק הזכירה את העומר ושתי הלחם? אלא שהמשנה מדברת על הקדושות הנובעות מהמקדש, והקדושה האחרונה היא קדושת ארץ-ישראל שמביאין ממנה לבית המקדש העומר ושתי הלחם. זאת אומרת שקדושת ירושלים מפשטת ושולחת קוים לכל ארץ-ישראל.
אם כן מעלת ירושלים היא בהיותה עיר המקדש עיר המלכות ומרכז התורה.
בכיבוש ירושלים זכינו להתקדם צעד גדול לקראת הופעת מעלותיה של ירושלים בשלמותה.
ויהי רצון שנזכה לראות בטוב ירושלים בשלמותה במהרה בימינו.
ביתו צפוף לרווחה - שיעור מיוחד ליום ירושלים
הרב חגי לונדין | כ"ו אייר תשפ"ג
קדושת הר הבית בזמן הזה
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א | תמוז תשס"א
דוד ויוסף- תל אביב וירושלים
הרב יהודה מלמד | כ"ו אייר תשע"ו

"שמחו את ירושלים"
הרב אברהם צוקרמן זצ"ל | תשס"א
הרה"ג זלמן ברוך מלמד שליט"א
ראש מוסדות ישיבת בית אל, לשעבר רב הישוב בית אל, מייסד ערוץ 7. מתלמידיו הקרובים של מרן הרצי"ה זצ"ל לקורות חייו המלאים לחץ כאן.
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ח - ט(1)
שיעור מס' 95
כ"ב סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ז (3)
שיעור מס' 92
י"ז סיון תשפ"ג
נתיבות עולם - נתיב העבודה – סיכום פרק ט (3)
שיעור מס' 97
כ"ד סיון תשפ"ג
בזכות מה נקרע הים?
שיחת מוצ"ש פרשת בשלח תשפ"ב
י"ג שבט תשפ"ב
איך מותר לנקות בגדים בשבת?
לאן המריבות בתוך עם ישראל מובילות אותנו?
הכל מתחיל בפנים
איך התפילה מקשרת אותנו לקב"ה?
למה ללמוד גמרא?
האם מותר לקנות בבלאק פריידי?
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מה המשמעות הנחת תפילין?
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
הלכות שטיפת כלים בשבת
מה צריך לעשות בשביל לבנות את בית המקדש?

כתובה למי שהורתה שלא בקדושה ולידתה בקדושה
מתוך העלון חמדת ימים | שבט תשפ"ה

קרוב אליך – פרשת יתרו
עלון מספר 543
רבנים שונים | שבט תשפ"ה
