(נה. במשנה - נו: באמצע)
ממתי יין נחשב יין?
א. הקדמה
A.הנחת היסוד - מגע גוי (בידיים) - אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים).
B. שלבי הייצור של היין:
א. כבר כשהתחיל להימשך. ב. משיכנס לבור. ג. משיכנס לבור ויקפה. ד. משיישלה לחביות. (ה. משיכנס לחביות ויקפה).
[הנחת היסוד - מגע גוי (בידיים) - אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים)
C. נפק"נ -
יין נסך (ממתי אסור, והאם אסור לעבוד עם גוי בדריכת היין תמורת תשלום (האם נהנה מאיסור הנאה),
חיוב לתרומות ומעשרות.
D. את כל מה שקשור לטומאת פירות חולין - נשמור לסוף.
ב. המקורות:
A. מקורות על ע"ז
מקור א - המשנה - משלב ב (מהכניסה לבור) (לכן גוי יכול לדרוך ולא אוסר, וממילא מותר גם לדרוך עבור הגוי בתשלום).
מקור ב - רב הונא - משלב א (כשהתחיל להימשך).
מנסים לומר שגם המשנה כך (ורק כשהגת פקוקה כך שכלום לא יורד - אז צריך בור, אך בסוף המשנה ברור שהמשנה לא כרב הונא אלא רק מהבור).
מקור ג - ברייתא
"משנה ראשונה" - מהירידה לבור (כמשנתנו).
"משנה אחרונה" - כרב הונא.
B. מקורות על תרומות ומעשרות
מקור ד - משנה במעשרות (א,ז) "היין, משיקפה (שלב ג), אף על פי שקפה, קולט מן הגת העליונה ומן הצינור ומכל מקום ושותה".
מקור ה - ברייתא - רבנן - משירד לבור (שלב ב), ר"ע - משיקפה (שלב ג).
רבא - (תולה בין מעשרות ליין נסך) - ומשנתנו כרבנן והמשנה במעשרות כר"ע.
מקור ו - ברייתא של ר' אושעיא
רבנן - משירד לבור ויקפה, ר"ע - משישלה בחביות.
כדי שיסתדר עם מקור ה - משנים את מקור ה למקור ו (ואז המשנה במעשרות כרבנן).
C. יוצא שנשארנו עם הדעות הבאות (מהחמור לקל):
שלב א - משימשך - מקור ב (רב הונא) + ג (משנה אחרונה).
שלב ב - משיכנס לבור - משנתנו + משנה ראשונה במקור ג.
שלב ג - משיקפה בבור - רבנן במקורות ד,ה,ו.
שלב ד - משיישלה לחביות - ר"ע במקורות ה,ו.
D. בתרומות ומעשרות
שלב א - אין את שלב א.
לגבי שלב ב - ניתן לומר שמשנתנו (שלב ב) מודה במעשרות לשלב ג (וכך יש רק 2 דעות),
אך רבא לא סובר כך (ויש 3 דעות - שלבים א,ב,ג).
ב. הגרגותני
רב הונא - גם לדעות שהיין שבגת לא נאסר (אלא רק משלבים ב,ג):
אם שם את הגרגותני בגת - היין שבגת נאסר.
איך נאסר הגרגותני - 1. ניצוק אוסר. 2. היין שבבור נגעו בו.
ג. איסור לטמא חולין בארץ ישראל
A. הבעיה -
אם נאמר שאסור לטמא, מעבר למטמא באופן ישיר, יש שני איסורים עקיפין:
1. בוצר עבור מי שלא ידרוך בגת טהורה - גורם לטומאה שתבוא אח"כ.
2
. דורך בטומאה (אפילו שכבר נטמא) - מסייע לעוברי עבירה (לפי כולם לא שייך במסייע לגוי, כי בשבילו זה לא עבירה).
B. הדעות -
משנתנו - יש איסור לטמא גם ענבים של גוי,
ל"משנה אחרונה" - רק ענבים של ישראל (כי טבולים תרומה (רש"י)).
יוצא: לפי כולם - לבצור לגוי מותר, לבצור ולדרוך ליהודי - אסור. המחלוקת - לדרוך עם גוי - למשנה אסור ול"משנה אחרונה" - מותר.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני
ממתי יין נחשב יין?
א. הקדמה
A.הנחת היסוד - מגע גוי (בידיים) - אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים).
B. שלבי הייצור של היין:
א. כבר כשהתחיל להימשך. ב. משיכנס לבור. ג. משיכנס לבור ויקפה. ד. משיישלה לחביות. (ה. משיכנס לחביות ויקפה).
[הנחת היסוד - מגע גוי (בידיים) - אוסר (ובתחילה היו לוחצים על הענבים בידיים)
C. נפק"נ -
יין נסך (ממתי אסור, והאם אסור לעבוד עם גוי בדריכת היין תמורת תשלום (האם נהנה מאיסור הנאה),
חיוב לתרומות ומעשרות.
D. את כל מה שקשור לטומאת פירות חולין - נשמור לסוף.
ב. המקורות:
A. מקורות על ע"ז
מקור א - המשנה - משלב ב (מהכניסה לבור) (לכן גוי יכול לדרוך ולא אוסר, וממילא מותר גם לדרוך עבור הגוי בתשלום).
מקור ב - רב הונא - משלב א (כשהתחיל להימשך).
מנסים לומר שגם המשנה כך (ורק כשהגת פקוקה כך שכלום לא יורד - אז צריך בור, אך בסוף המשנה ברור שהמשנה לא כרב הונא אלא רק מהבור).
מקור ג - ברייתא
"משנה ראשונה" - מהירידה לבור (כמשנתנו).
"משנה אחרונה" - כרב הונא.
B. מקורות על תרומות ומעשרות
מקור ד - משנה במעשרות (א,ז) "היין, משיקפה (שלב ג), אף על פי שקפה, קולט מן הגת העליונה ומן הצינור ומכל מקום ושותה".
מקור ה - ברייתא - רבנן - משירד לבור (שלב ב), ר"ע - משיקפה (שלב ג).
רבא - (תולה בין מעשרות ליין נסך) - ומשנתנו כרבנן והמשנה במעשרות כר"ע.
מקור ו - ברייתא של ר' אושעיא
רבנן - משירד לבור ויקפה, ר"ע - משישלה בחביות.
כדי שיסתדר עם מקור ה - משנים את מקור ה למקור ו (ואז המשנה במעשרות כרבנן).
C. יוצא שנשארנו עם הדעות הבאות (מהחמור לקל):
שלב א - משימשך - מקור ב (רב הונא) + ג (משנה אחרונה).
שלב ב - משיכנס לבור - משנתנו + משנה ראשונה במקור ג.
שלב ג - משיקפה בבור - רבנן במקורות ד,ה,ו.
שלב ד - משיישלה לחביות - ר"ע במקורות ה,ו.
D. בתרומות ומעשרות
שלב א - אין את שלב א.
לגבי שלב ב - ניתן לומר שמשנתנו (שלב ב) מודה במעשרות לשלב ג (וכך יש רק 2 דעות),
אך רבא לא סובר כך (ויש 3 דעות - שלבים א,ב,ג).
ב. הגרגותני
רב הונא - גם לדעות שהיין שבגת לא נאסר (אלא רק משלבים ב,ג):
אם שם את הגרגותני בגת - היין שבגת נאסר.
איך נאסר הגרגותני - 1. ניצוק אוסר. 2. היין שבבור נגעו בו.
ג. איסור לטמא חולין בארץ ישראל
A. הבעיה -
אם נאמר שאסור לטמא, מעבר למטמא באופן ישיר, יש שני איסורים עקיפין:
1. בוצר עבור מי שלא ידרוך בגת טהורה - גורם לטומאה שתבוא אח"כ.
2
. דורך בטומאה (אפילו שכבר נטמא) - מסייע לעוברי עבירה (לפי כולם לא שייך במסייע לגוי, כי בשבילו זה לא עבירה).
B. הדעות -
משנתנו - יש איסור לטמא גם ענבים של גוי,
ל"משנה אחרונה" - רק ענבים של ישראל (כי טבולים תרומה (רש"י)).
יוצא: לפי כולם - לבצור לגוי מותר, לבצור ולדרוך ליהודי - אסור. המחלוקת - לדרוך עם גוי - למשנה אסור ול"משנה אחרונה" - מותר.
שיעור דף יומי בקיצור באדיבות אתר סיני