- מדורים
- חינוך ילדים
לימוד השיעור מוקדש לעילוי נשמת
יעקב בן בכורה
לשים לב לתשומת לב
כאשר הוא מתגרה באחיו, הוא מחכה שתגיבו בכעס. הפתיעו אותו, בכך שבמקום לכעוס עליו, תחייכו על ההצקות.
שאלה:
בננו הבכור כבן 7, טורד שינה מעינינו. הוא מתקוטט עם חברים, מציק לאחים הצעירים שלו, מפריע למורה בכתה. בנוסף, הוא לפעמים מרטיב ואפילו מלכלך במכנסיים. ניסינו בטוב, עם פרסים, ניסינו בעונשים ושום דבר לא עוזר. אנחנו לא יודעים מה לעשות.
תשובה:
בראשונה, אני מציע לכם, כהורים, לראות מה נכתב בעבר על נושא זה. זוהי שאלה החוזרת על עצמה, ורבים ההורים המתמודדים עם שאלות דומות. ובכל זאת, אחזור על עיקרי הדברים, שהם למעשה בסיס החינוך.

כל ילד, ניזון מתשומת הלב של הוריו. ילד קטן זקוק להמון תשומת לב. ככל שהוא מתבגר הוא נעשה עצמאי יותר, והצורך שלו לתשומת לב של ההורים פוחת והולך. עד שהוא מגיע לפרקו, ומתרחש תהליך של "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו".
ילד מקבל תשומת לב באחת משתי הצורות: או שהוא מושך את הוריו לתת לו "תשומת לב חיובית", או שהוא מושך אותם לתת לו "תשומת לב שלילית". החיובית מתבטאת בהישענות רבה על הוריו, בקשת עזרה בכל דבר, לפעמים אפילו הצגה של "מסכן" שאינו מסתדר לבד, וההורים האוהבים דואגים לו וכד'. השלילית באה לידי ביטוי בהפגנת כח כלפי ההורים או הסביבה, דבר הגורם להתנגש עימו על כל צעד ושעל. הוא מציק לאחיו מפני שזה מביא את ההורים לכעוס עליו, אפילו הִגְדרתם אותו כ"טורד שינה מעיניכם", מפני שגם בלילה הוא במרכז תשומת לבכם.
אם כן, מה עושים? בראש ובראשונה לומדים לחשוב אחרת. להפסיק לחשוב שהוא "ילד רע", להפסיק לחשוב על עימותים עימו, ולהתחיל לחשוב מחשבות טובות.
הכיצד? לשנן לעצמכם שהוא ילד כישרוני וחכם, המציב לעצמו מטרה ומשיג אותה. מבחינתו, זו מטרה חיובית וטובה, לזכות לתשומת לבכם בצורה המירבית. מבחינתכם, זה שלילי. מתוך חשיבה זו, נגזרות תגובותיכם למעלליו. כאשר הוא מתגרה באחיו, הוא מחכה שתגיבו בכעס. הפתיעו אותו, בכך שבמקום לכעוס עליו, תחייכו על ההצקות. ואם תשאלו: כיצד אפשר לחייך כאשר הוא מכה את אחיו? התשובה היא, בעזרת חשיבה נכונה. המחשבה עליו אומרת: "בננו היקר, אנו יודעים שאתה אוהב את אחיך, ומאד לא רוצה להכותו או להציק לו, אבל יש לך מטרה, מבחינתך, מטרה חיובית, והיא: לזכות לתשומת לב שלנו, בצורת כעס וכד'. אנו כהורים הבנו את רצונך, ובשום פנים לא ניתן לך תשומת לב ע"י כעס. להיפך, נחייך אליך מתוך אמון, שכאשר תראה את אחיך בוכה, ואנו לא נוטלים אחריות על בכיו, אלא סומכים עליך, תקח אתה אחריות ותחוס עליו, ומיד תחדל להכותו".
אם תשננו לעצמכם דרך חשיבה זו, יבין בנכם שאין לו סיכוי לקבל תשומת לב שלילית, יחדל ממנהגיו, ויעשה אך טוב.
בננו הבכור כבן 7, טורד שינה מעינינו. הוא מתקוטט עם חברים, מציק לאחים הצעירים שלו, מפריע למורה בכתה. בנוסף, הוא לפעמים מרטיב ואפילו מלכלך במכנסיים. ניסינו בטוב, עם פרסים, ניסינו בעונשים ושום דבר לא עוזר. אנחנו לא יודעים מה לעשות.
תשובה:
בראשונה, אני מציע לכם, כהורים, לראות מה נכתב בעבר על נושא זה. זוהי שאלה החוזרת על עצמה, ורבים ההורים המתמודדים עם שאלות דומות. ובכל זאת, אחזור על עיקרי הדברים, שהם למעשה בסיס החינוך.

חינוך ילדים (67)
הרב אליקים לבנון
63 - אהבה, אחריות ועוד כללים בחינוך ילדים
64 - לשים לב לתשומת לב
65 - התייחסות לכסף בחינוך
טען עוד
כל ילד, ניזון מתשומת הלב של הוריו. ילד קטן זקוק להמון תשומת לב. ככל שהוא מתבגר הוא נעשה עצמאי יותר, והצורך שלו לתשומת לב של ההורים פוחת והולך. עד שהוא מגיע לפרקו, ומתרחש תהליך של "על כן יעזב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו".
ילד מקבל תשומת לב באחת משתי הצורות: או שהוא מושך את הוריו לתת לו "תשומת לב חיובית", או שהוא מושך אותם לתת לו "תשומת לב שלילית". החיובית מתבטאת בהישענות רבה על הוריו, בקשת עזרה בכל דבר, לפעמים אפילו הצגה של "מסכן" שאינו מסתדר לבד, וההורים האוהבים דואגים לו וכד'. השלילית באה לידי ביטוי בהפגנת כח כלפי ההורים או הסביבה, דבר הגורם להתנגש עימו על כל צעד ושעל. הוא מציק לאחיו מפני שזה מביא את ההורים לכעוס עליו, אפילו הִגְדרתם אותו כ"טורד שינה מעיניכם", מפני שגם בלילה הוא במרכז תשומת לבכם.
אם כן, מה עושים? בראש ובראשונה לומדים לחשוב אחרת. להפסיק לחשוב שהוא "ילד רע", להפסיק לחשוב על עימותים עימו, ולהתחיל לחשוב מחשבות טובות.
הכיצד? לשנן לעצמכם שהוא ילד כישרוני וחכם, המציב לעצמו מטרה ומשיג אותה. מבחינתו, זו מטרה חיובית וטובה, לזכות לתשומת לבכם בצורה המירבית. מבחינתכם, זה שלילי. מתוך חשיבה זו, נגזרות תגובותיכם למעלליו. כאשר הוא מתגרה באחיו, הוא מחכה שתגיבו בכעס. הפתיעו אותו, בכך שבמקום לכעוס עליו, תחייכו על ההצקות. ואם תשאלו: כיצד אפשר לחייך כאשר הוא מכה את אחיו? התשובה היא, בעזרת חשיבה נכונה. המחשבה עליו אומרת: "בננו היקר, אנו יודעים שאתה אוהב את אחיך, ומאד לא רוצה להכותו או להציק לו, אבל יש לך מטרה, מבחינתך, מטרה חיובית, והיא: לזכות לתשומת לב שלנו, בצורת כעס וכד'. אנו כהורים הבנו את רצונך, ובשום פנים לא ניתן לך תשומת לב ע"י כעס. להיפך, נחייך אליך מתוך אמון, שכאשר תראה את אחיך בוכה, ואנו לא נוטלים אחריות על בכיו, אלא סומכים עליך, תקח אתה אחריות ותחוס עליו, ומיד תחדל להכותו".
אם תשננו לעצמכם דרך חשיבה זו, יבין בנכם שאין לו סיכוי לקבל תשומת לב שלילית, יחדל ממנהגיו, ויעשה אך טוב.

לימודים בישיבה ונישואין
הרב אליקים לבנון | ניסן תשס"ז
מרידה בגיל ההתבגרות
הרב אליקים לבנון | כסליו תשס"ח

החופש הגדול (מידי)
הרב אליקים לבנון | אב תש"ע

מי צודק - אבא או אמא?
הרב אליקים לבנון | כא אדר ב תשס"ח

הרב אליקים לבנון
רב המועצה האזורית שומרון, וראש ישיבת ברכת יוסף באלון מורה

לימודים בישיבה ונישואין
ניסן תשס"ז

ילדים משקרים?!
טו אייר תש"ע

חינוך הילדים לשימוש בכסף
יט טבת תשס"ח

רווקות מאוחרת
ניסן תשס"ט
הלכות קבלת שבת מוקדמת
מתי נכון לומר סליחות ?
האם מותר לטייל במקום בלי מניין?
מבוא לסדרת פתחי אמונה
הלכות תשעה באב שחל במוצאי שבת
קריעת ים סוף ומשל הסוס
הקשבה בזמן של פילוג
האם מותר לפנות למקובלים?
ללמוד להתייחס
כל ההתחלות קשות
מה המשמעות הנחת תפילין?

הלכות סוכה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז

הנהגות עשרת ימי תשובה
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | תשס"ג
זמן סליחות
הרב אליעזר מלמד | כו אלול תשס"ז

הרמב"ם וגוג ומגוג
הרב מרדכי הוכמן | תשרי תשפ"ד

המַהְלְכִים או הָעֹמְדִים?
הרב יוסף כרמל | תשרי תשפ"ד
