- מדורים
- הרה"ג דב ליאור
גליון 229
הכנות לפסח
לאחרונה אנו עדים לתופעה שאנשים חושבים שכל דבר שיש בזה איזה שהוא קיטנית או משהו מקיטנית לאסור את זה. לפי גדרי הלכה זה לא נכון, זו היא חומרא שלא במקומה.
היות ואנחנו נמצאים שבועות מספר לפני חג המצות נדבר קצת בהלכות החג. החג הזה הוא החג הראשון שעם ישראל נצטווה, עוד בהיותם במצרים. חג החירות חדור מאוד במוּדעות של עם ישראל, עד שאנו רואים שאפילו אנשים שבחיי היום יום אינם שומרים תורה ומצוות, בכל זאת מקפידים לקיים את מצוות הפסח. מרוב המודעות הזאת, עם ישראל החמיר ודיקדק במשך הדורות בנושא של חמץ בפסח יותר מבשאר האיסורים. עד שיהודי אשכנז לפני כמה מאות שנים החמירו על עצמם שלא רק שלא לאכול חמשת מיני דגן, אלא גם לא לאכול קיטניות הדומות קצת לגרגירי חיטה.
לאחרונה אנו עדים לתופעה שאנשים חושבים שכל דבר שיש בזה איזה שהוא קיטנית או משהו מקיטנית לאסור את זה. לפי גדרי הלכה זה לא נכון, זו היא חומרא שלא במקומה. המהרש"ם, מגדולי הפוסקים לפני כשני דורות, כותב (דעת תורה רנ"ג) שקטניות שעת הכנתם לאכילה לא באו במגע עם מים, מותרות באכילה ובזה הדורות קודמים לא החמירו. ואפילו אם הקטניות באו במגע עם מים, אבל הקפידו בהם כמו שמקפידים על לישת דגן אין להחמיר. לכן צריך לדעת שגם השמנים שמופקים מהם אם זה לא ע"י השרייה במים אלא ע"י כבישה יבישה אין צורך להחמיר . אני רואה שרוב הציבור מחמיר בעניינים אלו מבלי לדעת את פרטי ההלכה, אבל צריך לדעת שלא כל שמן ולא כל קיטנית אסורה, אלא דווקא אם באו במגע עם מים, אחרת זה מותר, 'ויאכלו ענוים וישבעו'.
בנישואין בין עדות. אשה מעדה שנוהגים בה לאכול קטניות הנישאת לאיש מעדה שנוהגים שלא לאכול, או להפך, כיצד ינהגו בפסח? בדרך כלל אשה צריכה לנהוג כמו מנהגי עדת בעלה בין לקולא בין לחומרא. ואיננה צריכה התרת נדרים כיוון שאם היו צריכים זה לא היה מועיל כך פוסק ב'איגרות משה'. לכן אדם שהוא מהעדה שנוהגת שלא לאכול וחותנו מהעדה שכן, יכול החתן להתארח אצלו ולאכול בכלים שלו, רק שלא יאכל את עצם הקטניות. אבל מאכלים שבושלו בכלים שלהםמותר לאכול. יש יותר חשיבות ב'שה לבית אבות שה לבית', לטפח את התא המשפחתי ולא לחוש לכל מיני חומרות שלא שייכות.
פסח כשר ושמח.
לאחרונה אנו עדים לתופעה שאנשים חושבים שכל דבר שיש בזה איזה שהוא קיטנית או משהו מקיטנית לאסור את זה. לפי גדרי הלכה זה לא נכון, זו היא חומרא שלא במקומה. המהרש"ם, מגדולי הפוסקים לפני כשני דורות, כותב (דעת תורה רנ"ג) שקטניות שעת הכנתם לאכילה לא באו במגע עם מים, מותרות באכילה ובזה הדורות קודמים לא החמירו. ואפילו אם הקטניות באו במגע עם מים, אבל הקפידו בהם כמו שמקפידים על לישת דגן אין להחמיר. לכן צריך לדעת שגם השמנים שמופקים מהם אם זה לא ע"י השרייה במים אלא ע"י כבישה יבישה אין צורך להחמיר . אני רואה שרוב הציבור מחמיר בעניינים אלו מבלי לדעת את פרטי ההלכה, אבל צריך לדעת שלא כל שמן ולא כל קיטנית אסורה, אלא דווקא אם באו במגע עם מים, אחרת זה מותר, 'ויאכלו ענוים וישבעו'.
בנישואין בין עדות. אשה מעדה שנוהגים בה לאכול קטניות הנישאת לאיש מעדה שנוהגים שלא לאכול, או להפך, כיצד ינהגו בפסח? בדרך כלל אשה צריכה לנהוג כמו מנהגי עדת בעלה בין לקולא בין לחומרא. ואיננה צריכה התרת נדרים כיוון שאם היו צריכים זה לא היה מועיל כך פוסק ב'איגרות משה'. לכן אדם שהוא מהעדה שנוהגת שלא לאכול וחותנו מהעדה שכן, יכול החתן להתארח אצלו ולאכול בכלים שלו, רק שלא יאכל את עצם הקטניות. אבל מאכלים שבושלו בכלים שלהםמותר לאכול. יש יותר חשיבות ב'שה לבית אבות שה לבית', לטפח את התא המשפחתי ולא לחוש לכל מיני חומרות שלא שייכות.
פסח כשר ושמח.

נחשים ועקרבים
הרה"ג דוב ליאור | י"ט כסלו תשס"ח

בין יוסף לחנוכה
הרה"ג דוב ליאור | י"ח כסליו תשע"א

מלחמה לה' בעמלק מדור דור
הרה"ג דוב ליאור | ט שבט תשס"ח

מצוות מחיית עמלק
הרה"ג דוב ליאור | ו אדר ב תשס"ח

הרה"ג דוב ליאור
לשעבר אב"ד ורב הישוב קרית - ארבע. נשיא ישיבת "בית אורות"

הכבשה והזאב
אב תשס"ט
שאילת גשמים וברכת הודאה
יב' חשוון תשע"ב
מדינת ישראל ומדיניות השלטון
מתוך כנס לזכרו של הרצי"ה תשס"ז
א' ניסן תשס"ז

תורה או בחירות?
אדר תשס"ו
תהיו חמים!
ברוך שעשה לי נס במקום הזה
לאן נעלמה האמת?
תחילת החורבן: ביטול קרבן התמיד
שתי דקות על בדיקת חמץ
המהפך בחייו של התנא רבי שמעון בר יוחאי
למה ללמוד גמרא?
'לדוד ה' אורי וישעי' מה הקשר לאלול?
יום כיפור - איך נדע מי פטור מהצום?
היסוד הגדול שנלמד מרבי שמעון בר יוחאי
"עין במר בוכה ולב שמח"

הבדלה למוצאי יום טוב
נוסחים שונים
הסידור המהיר | סיון תשפ"ב

ארבעת המינים
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
נטילת לולב
הרב אליעזר מלמד | תשרי תשע"ח

תפילות חג סוכות
הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל | התשס"ב
מהות התשובה
הרב אליעזר בן פורת | ו' תשרי תשפ"ג
תתפלא! יש לך המון זמן!
הרב נתנאל יוסיפון | תשרי תשפ"ד

השיבה לתשוקה
הרב טל חיימוביץ | תשרי תשפ"ד
